Wsparcie Psychologiczne

Nie tylko ciało cierpi po wypadku. Wsparcie doświadczonych psychologów pozwoli Tobie i Twojej rodzinie uporać się z trudnymi emocjami, przyspieszy proces zdrowienia i pomoże odzyskać radość życia. 

Poszkodowany po wypadku

Czujesz, że trauma po wypadku, fizyczne i psychiczne cierpienie negatywnie wpływają na  Twoją psychikę, powodują poczucie zagrożenia i utrudniają codzienne funkcjonowanie?  Dowiedz się, co może czuć osoba doświadczająca traumę. Gdy zrozumiesz, co się z Tobą dzieje, zrobisz pierwszy krok w powrocie do zdrowia.

Emocje po wypadku

Po  traumatycznym zdarzeniu mogą pojawić się u Ciebie charakterystyczne objawy:

  • szok, niedowierzanie, zaprzeczenie,
  • wysoki poziom odczuwanego na co dzień lęku i niepokoju,
  • zaburzenia snu (bezsenność, koszmary, częste i gwałtowne wybudzenia),
  • przymus powracania w myślach do zdarzenia traumatycznego, które spowodowało głęboki uraz psychiczny,
  • usilne unikanie wszelkich okoliczności, które kojarzą się z wydarzeniem traumatycznym, obwinianie się i wstyd.

Miej świadomość, że zmiana dotychczasowego zachowania oraz te objawy są naturalną reakcją w nienaturalnej sytuacji.

Etapy traumy

Psychologowie rozróżniają pięć etapów, przez które przechodzą osoby doświadczone traumą:

  • odrętwienie psychiczne – Bezpośrednio po zdarzeniu czujesz szok i dezorientację. Nie dociera do Ciebie to, co się stało.
  • automatyczne działanie – Masz małą świadomość własnych doświadczeń. Słano pamiętasz, co się wydarzyło. Nie wiesz, jak się zachować.
  • wspólny wysiłek – mobilizujesz swoje środki i zasoby, współdziałasz z bliskimi, wszyscy są jednak zmęczeni i świadomi tego, że zużywają cenne rezerwy energii, w końcu tracisz nadzieję i inicjatywę, by przebudować swoje życie.
  • rozczarowanie i poczucie opuszczenia – nie masz już energii, nadal rozumiesz i odczuwasz skutki tragedii, czujesz opuszczenie, mimo że stan krytyczny trwa nadal.
  • proces dochodzenia do siebie – szukasz odpowiedzi na pytanie, dlaczego doszło do tragedii. Próbujesz znaleźć sens w poniesionej stracie. jest to końcowe stadium, które trwa najdłużej.

Rola bliskich

Możesz wyjść z traumy dzięki troskliwej opiece najbliższych. Nie zostawaj sam ze swoimi emocjami, wyrażaj je i nazywaj własne przeżycia. Nie unikaj rozmów z rodziną i przyjaciółmi na temat tego, co się stało.  Znajdź zaufaną i wspierającą osobę w swoim otoczeniu, której możesz powiedzieć  o swoich doświadczeniach bez obawy, że narazisz ją na stres związany z osobistymi przeżyciami. Poczucie, że w takich trudnych chwilach nie zostaje się samemu ze swoimi przeżyciami i problemami, uspokaja, niesie nadzieję i siłę do walki ze wspomnieniami.

Wsparcie psychologiczne

Jeśli traumatyczne wydarzenie wpłynęło na Twoje życie i czujesz, że nad nim nie panujesz – sięgnij po wsparcie psychologiczne. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż życie z uporczywymi wspomnieniami i skutkami traumy. Specjalistyczna opieka stopniowo pomoże Ci zaakceptować swój stan, pokonać strach i przystosować się do nowych warunków.

Doświadczony psycholog czy terapeuta pomoże Ci myśleć o wypadku i swoich doświadczeniach bez poczucia strachu. Dzięki spotkaniom ze specjalistą możesz poczuć spokój i odzyskać radość dnia codziennego. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc.

Program wsparcia psychologicznego w PZU

Wybierz najlepszy dla siebie sposób wsparcia psychologicznego

Konsultacje domowe

Dowiedz się więcej

Konsultacje zdalne

Dowiedz się więcej

Terapia stacjonarna

Dowiedz się więcej

 

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności
Zamknij