Obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego przeznaczone jest dla operatorów użytkujących bezzałogowe statki powietrzne (drony) o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg, którzy wykonują operacje z użyciem tych urządzeń zgodnie z przepisami Prawa lotniczego.
Ochrona obejmuje np. loty:
Ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego za szkody, które powstały w związku z operacjami wykonywanymi z użyciem tego statku w okresie ubezpieczenia.
Zakres ubezpieczenia obejmuje szkody wyrządzone osobom trzecim np. zniszczenie mienia lub uszkodzenie ciała, powstałe podczas użytkowania drona.
Ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego jest obowiązkowe i zapewnia ochronę finansową w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim.
W niektórych sytuacjach nie będzie ochrony ubezpieczeniowej. O takich sytuacjach mówimy, że są to wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej. Ich lista wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r.
Ubezpieczenie nie obejmuje szkód:
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.
przez internet
Obowiązek ubezpieczenia dotyczy operatorów użytkujących bezzałogowe statki powietrzne (BSP) o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg – zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, niezależnie od tego, czy loty są wykonywane rekreacyjnie, czy komercyjnie.Kogo dotyczy obowiązek ubezpieczenia?
Nowe przepisy obowiązują od 13 listopada 2025 r. Umowę ubezpieczenia należy zawrzeć najpóźniej dzień przed lotem.
Nie. Dla operacji wykonywanych dronami o masie poniżej 0,25 kg nie jest wymagane obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.
Obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC spoczywa na operatorze drona, czyli na osobie lub podmiocie, który zarządza i organizuje loty dronem. To operator zawiera umowę ubezpieczenia i odpowiada za to, by wszyscy piloci realizujący loty w jego imieniu byli objęci ochroną. PZU SA zapewnia ochronę wszystkim pilotom realizującym operacje z użyciem drona w imieniu operatora.
Ubezpieczenie OC pokrywa szkody wyrządzone osobom trzecim, np. zniszczenie mienia lub uszkodzenie ciała, powstałe podczas użytkowania drona. Nie obejmuje strat własnych operatora, takich jak uszkodzenie samego drona.
Umowa ubezpieczenia zawierana jest na okres 12 miesięcy.
Brak ważnej polisy OC po 13 listopada 2025 r. skutkuje karą administracyjną w wysokości 4 000 zł.
Kategorie lotów dronami dzielą się na trzy grupy: otwarta, szczególna i certyfikowana. Loty w kategorii otwartej są najczęstsze i nie wymagają specjalnych zezwoleń, wystarczy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Kategoria szczególna obejmuje operacje o podwyższonym ryzyku, które wymagają zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast loty certyfikowane dotyczą operacji wysokiego ryzyka i wymagają spełnienia rygorystycznych wymogów oraz certyfikacji operatora i bezzałogowego statku powietrznego.
BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) to loty dronem poza zasięgiem wzroku. Takie operacje wymagają dodatkowych zezwoleń i są uznawane za bardziej ryzykowne, dlatego podlegają szczególnym regulacjom.
SDR (Special Drawing Rights) to jednostka rozliczeniowa używana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Na jej podstawie określa się minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia OC operatora BSP. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, minimalna suma gwarancyjna, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, wynosi równowartość w złotych 50 000 SDR, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC. Kwota ta ustalana jest według średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
Tak, minimalna suma gwarancyjna jest określona w rozporządzeniu, ale można wybrać wyższą sumę gwarancyjną, co jest szczególnie ważne przy profesjonalnym wykorzystaniu dronów czy przy lotach komercyjnych.
Zachęcamy do zawarcia umowy online na mojePZU. Możliwe jest też zawarcie umowy za pośrednictwem agenta i w sieci oddziałów PZU.
Zwiń
Podstawowym dokumentem jest Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.
Materiał marketingowy. Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach odpowiedzialności PZU SA, znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego oraz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.