Obowiązkowe OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego (drona)

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego zapewnia odszkodowanie osobom, którym operator wyrządzi szkodę (np. spowoduje zniszczenie mienia lub uszkodzenie ciała) w czasie wykonywania operacji z użyciem drona.

NOWOŚĆ

Dla kogo

Obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego przeznaczone jest dla operatorów użytkujących bezzałogowe statki powietrzne (drony) o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg, którzy wykonują operacje z użyciem tych urządzeń zgodnie z przepisami Prawa lotniczego.

Ochrona obejmuje np. loty:

  • komercyjne (np. wykonanie usług inspekcyjnych, geodezyjnych, fotografii ślubnych czy reklamowych oraz filmów lotniczych),
  • rekreacyjne/hobbystyczne (np. wykorzystywane do zabawy).

Co obejmuje ubezpieczenie

Ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego za szkody, które powstały w związku z operacjami wykonywanymi z użyciem tego statku w okresie ubezpieczenia.

Zakres ubezpieczenia obejmuje szkody wyrządzone osobom trzecim np. zniszczenie mienia lub uszkodzenie ciała, powstałe podczas użytkowania drona.

Co można zyskać

  • Ubezpieczenie zapewnia wypłatę odszkodowania osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń spowodowanych przez operatora drona, podczas wykonywania operacji z użyciem drona, do wysokości sumy gwarancyjnej określonej w umowie ubezpieczenia.
  • Minimalna suma gwarancyjna, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, wynosi równowartość w złotych 50 000 SDR (Special Drawing Rights) w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC. Kwota ta ustalana jest według średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
  • Dostępność wyższych sum gwarancyjnych niż minimalna przewidziana w rozporządzeniu.

Dlaczego warto

Ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego jest obowiązkowe i zapewnia ochronę finansową w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim.

  • Chroni operatora przed roszczeniami, pozwala spełnić obowiązki prawne i uniknąć kosztownych konsekwencji.
  • Brak ubezpieczenia OC naraża operatora na administracyjną karę finansową w wysokości 4 000 złotych.
  • Ochroną objęci są wszyscy piloci realizujący lot w imieniu operatora.
  • Prosta i wygodna obsługa polisy na mojePZU.

Wyłączenia ochrony

W niektórych sytuacjach nie będzie ochrony ubezpieczeniowej. O takich sytuacjach mówimy, że są to wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej. Ich lista wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r.


Ubezpieczenie nie obejmuje szkód:

  • powstałych w wyniku wykonywania operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego bez dokumentu, o którym mowa w art. 156p ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, po jego cofnięciu lub zawieszeniu,
  • polegających na zapłacie kar umownych,
  • powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru,
  • powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego,
  • jądrowych lub z nimi związanych,
  • polegających na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.

Jak kupić ubezpieczenie

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.

przez moje.pzu.pl

przez internet

Kup onilne

Pytania i odpowiedzi

  • Kogo dotyczy obowiązek ubezpieczenia?

    Obowiązek ubezpieczenia dotyczy operatorów użytkujących bezzałogowe statki powietrzne (BSP) o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg – zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, niezależnie od tego, czy loty są wykonywane rekreacyjnie, czy komercyjnie.Kogo dotyczy obowiązek ubezpieczenia?

  • Od kiedy trzeba mieć ubezpieczenie OC operatora drona?

    Nowe przepisy obowiązują od 13 listopada 2025 r. Umowę ubezpieczenia należy zawrzeć najpóźniej dzień przed lotem. 

  • Czy operatorzy dronów poniżej 0,25 kg muszą mieć OC?

    Nie. Dla operacji wykonywanych dronami o masie poniżej 0,25 kg nie jest wymagane obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego. 

  • Kto musi wykupić ubezpieczenie OC – operator czy pilot?

    Obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC spoczywa na operatorze drona, czyli na osobie lub podmiocie, który zarządza i organizuje loty dronem. To operator zawiera umowę ubezpieczenia i odpowiada za to, by wszyscy piloci realizujący loty w jego imieniu byli objęci ochroną. PZU SA zapewnia ochronę wszystkim pilotom realizującym operacje z użyciem drona w imieniu operatora.

  • Co obejmuje ubezpieczenie OC?

    Ubezpieczenie OC pokrywa szkody wyrządzone osobom trzecim, np. zniszczenie mienia lub uszkodzenie ciała, powstałe podczas użytkowania drona. Nie obejmuje strat własnych operatora, takich jak uszkodzenie samego drona.

  • Jak długo trwa okres ubezpieczenia OC?

    Umowa ubezpieczenia zawierana jest na okres 12 miesięcy.

  • Jakie są kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC?

    Brak ważnej polisy OC po 13 listopada 2025 r. skutkuje karą administracyjną w wysokości 4 000 zł.

  • Jakie są kategorie lotów dronami?

    Kategorie lotów dronami dzielą się na trzy grupy: otwarta, szczególna i certyfikowana. Loty w kategorii otwartej są najczęstsze i nie wymagają specjalnych zezwoleń, wystarczy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Kategoria szczególna obejmuje operacje o podwyższonym ryzyku, które wymagają zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast loty certyfikowane dotyczą operacji wysokiego ryzyka i wymagają spełnienia rygorystycznych wymogów oraz certyfikacji operatora i bezzałogowego statku powietrznego.

  • Czym są loty BVLOS?

    BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) to loty dronem poza zasięgiem wzroku. Takie operacje wymagają dodatkowych zezwoleń i są uznawane za bardziej ryzykowne, dlatego podlegają szczególnym regulacjom.

  • Co to jest SDR?

    SDR (Special Drawing Rights) to jednostka rozliczeniowa używana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Na jej podstawie określa się minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia OC operatora BSP. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, minimalna suma gwarancyjna, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, wynosi równowartość w złotych 50 000 SDR, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC. Kwota ta ustalana jest według średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

  • Czy mogę wybrać wyższą sumę gwarancyjną?

    Tak, minimalna suma gwarancyjna jest określona w rozporządzeniu, ale można wybrać wyższą sumę gwarancyjną, co jest szczególnie ważne przy profesjonalnym wykorzystaniu dronów czy przy lotach komercyjnych.

  • Jak zawrzeć umowę ubezpieczenia OC operatora drona?

    Zachęcamy do zawarcia umowy online na mojePZU. Możliwe jest też zawarcie umowy za pośrednictwem agenta i w sieci oddziałów PZU.

Pokaż więcejZwiń

Dokumenty do pobrania

Podstawowym dokumentem jest Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Informacja prawna

Materiał marketingowy. Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach odpowiedzialności PZU SA, znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego oraz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Zamknij