Grupowe ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym Pogodna Przyszłość (PPE w PZU Życie) zostało wycofane z bieżącej oferty PZU Życie SA.
W związku z wycofaniem ubezpieczenia nie jest możliwe zawieranie nowych umów PPE w PZU Życie. Informacja ta nie wpływa na przystępowanie do ubezpieczenia osób zainteresowanych w ramach umów istniejących u ich Pracodawcy.
Dla kogo
Dla pracodawców, którzy chcą wyróżnić się wśród konkurencji oraz zadbać o lepszą emeryturę swoich pracowników.
Do PPE mogą przystąpić pracownicy, którzy nie ukończyli 70. roku życia, pracują w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin oraz są zatrudnieni na podstawie umowy:
- o pracę (także spółdzielczej),
- powołania, wyboru, mianowania,
- powołania lub wyboru do organu reprezentującego osobę prawną.
Co możesz zyskać jako pracodawca
- Zyskujesz przewagę konkurencyjną – budujesz dobry wizerunek swojej firmy jako odpowiedzialnego pracodawcy i troszczysz się o pracowników.
- Korzystasz z ulgi podatkowej – koszty prowadzenia PPE możesz wliczać w koszty uzyskania przychodu i odprowadzać niższy podatek dochodowy.
- Otrzymujesz ulgę w ZUS – składka podstawowa w PPE to część wynagrodzenia, od którego nie odprowadzasz składek do ZUS.
Co mogą zyskać pracownicy
Dodatkowe środki na emeryturę
Dzięki temu, że pracodawca odprowadza składki do PPE w wysokości do 7% wynagrodzenia brutto pracownika, to pracownicy zyskują źródło dodatkowych oszczędności na emeryturę.
Możliwość zwolnienia z podatku
Wypłata pieniędzy z PPE jest wolna od podatku od zysków kapitałowych oraz podatku dochodowego.
Zobacz więcej w sekcji "Kiedy możesz wypłacić pieniądze".
Dziedziczenie oszczędności
Oszczędności w PPE są własnością pracownika. W razie jego śmierci osoby wskazane przez niego otrzymają pieniądze bez podatku od spadków i darowizn.
Niskie koszty zarządzania
Dzięki niskim kosztom zarządzania aktywami możemy osiągnąć wyższą zyskowność naszych inwestycji, a pracownik może zgromadzić więcej oszczędności.
Wygodna obsługa
Pracownik otrzymuje dostęp do rejestru on-line oraz elektronicznego potwierdzenia transakcji.
Nadzór Komisji Nadzoru Finansowego
PPE podlegają szczególnemu, rygorystycznemu nadzorowi wynikającemu z przepisów prawa.
Jak działa program
Kto i ile wpłaca na PPE
W PPE występują dwa rodzaje składek: podstawowa i dodatkowa.
Składka podstawowa:
- opłacasz ją Ty – jako pracodawca,
- nie może być wyższa niż 7% wynagrodzenia brutto pracownika,
- może być określona albo kwotowo, albo jako procent zarobków pracownika, albo jako procent zarobków pracownika – lecz nie więcej niż kwota określona w umowie zakładowej.
Składka dodatkowa:
- opłaca ją pracownik za Twoim pośrednictwem – na wniosek pracownika potrącasz z jego wynagrodzenia wskazaną kwotę i przekazujesz ją do PPE,
- maksymalna wpłata dodatkowa w 2023 r. wynosi 31 207,50 zł.
Kto i kiedy może wypłacić pieniądze z PPE
Pracownicy mogą wypłacić pieniądze z PPE, jeśli:
- ukończą 60. rok życia,
- ukończą 55. rok życia oraz uzyskają wcześniejsze uprawnienia emerytalne,
- automatycznie – gdy ukończą 70. rok życia,
- na wniosek osoby uprawnionej – w przypadku śmierci pracownika.
Jeżeli wypłata nastąpi w powyższych sytuacjach, nie będzie pobrany podatek od zysków kapitałowych.
Jak lokujemy pieniądze
Docelowo składki inwestujemy w subfundusze inwestycyjne, którymi zarządza TFI PZU. Pracownik wybiera dogodny dla siebie sposób inwestowania w PPE – dostosowany do jego wieku, poziomu akceptacji ryzyka oraz preferowanego stylu oszczędzania.
Oferujemy dwa modele inwestowania składek.
- Indywidualny – w tym modelu to pracownik decyduje, jak lokuje pieniądze. Ma do wyboru fundusze o zróżnicowanej polityce inwestycyjnej i poziomie ryzyka.
- Rekomendowany – ten model nie wymaga od pracownika podejmowania decyzji inwestycyjnych. Sposób oszczędzania zmienia się z wiekiem pracownika.
Jak uruchomić PPE
- Jako pracodawca ustalasz z przedstawicielami pracowników lub organizacji związkowych warunki PPE m.in.:
• minimalny staż pracy, który uprawnia do przystąpienia do PPE,
• wysokość składki podstawowej – maks. 7% wynagrodzenia pracownika,
• ew. zakres ubezpieczenia i wysokość kosztów ochrony ubezpieczeniowej. - Zawierasz z reprezentacją pracowników umowę zakładową, która określa zasady funkcjonowania PPE.
- Następnie zawierasz umowę z PZU.
- Wniosek o wpis programu do rejestru PPE wraz z wymaganymi dokumentami składany jest w Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- KNF wpisuje program do rejestru pracowniczych programów emerytalnych.
U nas uruchomienie PPE jest łatwe i szybkie. Przejmujemy na siebie wiele obowiązków administracyjnych i zapewnimy wsparcie formalno-prawne na każdym etapie współpracy, np.:
-
możemy reprezentować Twoją firmę przed KNF,
- udostępniamy system do obsługi PPE,
- zapewniamy profesjonalne materiały i szkolenia dla pracodawców i pracowników.
Jakie pobieramy opłaty
PPE w PZU Życie
Opłata za ochronę ubezpieczeniową – jest ustalana indywidualnie i wynosi minimum 1% składki podstawowej. Koszty zakładu ubezpieczeń są ustalane indywidualnie.
PPE z TFI PZU
Opłata za zarządzanie – jej wysokość jest ustalana indywidualnie i zapisana w umowie. Brak innych dodatkowych opłat.
Inne rozwiązania emerytalno-oszczędnościowe
Ochrona ubezpieczeniowa – wsparcie dla bliskich w razie śmierci
PPE w PZU Życie jest ubezpieczeniem na życie. Oznacza to, że w razie śmierci pracownika wypłacimy jego bliskim nie tylko 100 % środków zgromadzonych w PPE, ale także dodatkowe pieniądze (tzw. sumę ubezpieczenia). Wysokość sumy ubezpieczenia ustalamy z pracodawcą indywidualnie.
W niektórych sytuacjach nie będzie ochrony ubezpieczeniowej lub ją ograniczymy. O takich sytuacjach mówimy, że są to ograniczenia lub wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej. Ich listę znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
Jak kupić ubezpieczenie
Wybierz wygodny dla Ciebie sposób
drogą mailową
lub przez telefon 22 582 28 99
Dokumenty do pobrania
PPE w PZU Życie
Informacje prawne i o ryzyku inwestycyjnym
Podstawy prawne
Zasady funkcjonowania i formy PPE określa Ustawa z 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U.2014 poz.710).
Informacja o ryzyku TFI PZU
Korzyściom wynikającym z inwestowania środków w jednostki uczestnictwa Subfunduszy towarzyszą również ryzyka, w tym ryzyko nieosiągnięcia oczekiwanego zwrotu z inwestycji, ryzyko wystąpienia okoliczności, na które uczestnik poszczególnych nie ma wpływu, np. likwidacja Funduszu lub subfunduszu, a także ryzyko inflacji, ryzyko związane ze zmianami regulacji prawnych oraz ryzyko operacyjne. Wśród ryzyk związanych z inwestowaniem należy zwrócić szczególną uwagę na ryzyka dotyczące polityki inwestycyjnej, w tym ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe (w tym ryzyko rozliczenia), ryzyko związane z zawieraniem kontraktów pochodnych, ryzyko koncentracji oraz ryzyko utraty płynności. Ponadto dla konkretnych subfunduszy mogą występować specyficzne ryzyka właściwe tylko dla tych subfunduszy.
Aby prawidłowo ocenić ryzyka wynikające z inwestowania środków w jednostki uczestnictwa subfunduszu, prosimy o zapoznanie się z polityką inwestycyjną, opisem ryzyk oraz opisem profilu inwestora, zawartymi w statucie Funduszu lub Dokumencie zawierającym kluczowe informacje Subfunduszu/Funduszu (KID). W szczególności prosimy o zapoznanie się z rekomendacjami dotyczącymi minimalnego okresu inwestycji oraz profilem ryzyka i zysku zawartym w dokumencie KID.
Zapoznaj się z pełną treścią informacji prawnej TFI PZU i funduszy zarządzanych przez TFI PZU.