Najczęstsze pytania i odpowiedzi
Pytania naszych klientów

Kontakt i status szkody
- W jaki sposób Opiekun klienta skontaktuje się ze mną?
Opiekun klienta może skontaktować się z Tobą telefonicznie, e-mailowo lub SMS-em.
- Jak sprawdzić, co się dzieje z moim zgłoszeniem?
Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- na czacie wideo,
- przez wysyłkę SMS-a o treści SZKODA pod numer 4102 – oddzwonimy.
- Chcę zrezygnować z obsługi mojej szkody lub sprawy. Jak to powinienem zrobić?
Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- prześlij informację na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Podczas rejestracji podałem zły numer konta bankowego. Co mam teraz zrobić?
Możesz to zmienić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- prześlij informację na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
Zwiń

Dokumenty
- Spowodowałem kolizję. Na miejscu zdarzenia spisałem oświadczenie z poszkodowanym. Czy muszę odpowiadać na pismo i opisywać okoliczności zdarzenia?
Tak. Potrzebujemy od Ciebie potwierdzenia, że zdarzenie było takie, jak opisałeś w oświadczeniu.
- Jeśli otrzymałem już wypłatę, czy nadal muszę dostarczyć brakujące dokumenty?
Jeżeli będzie taka potrzeba, skontaktuje się z Tobą opiekun klienta.
- Wysłałam kosztorys lub fakturę. Jak długo będę czekać na jej sprawdzenie ?
Mamy na to 14 dni od momentu, kiedy ją otrzymamy. Zazwyczaj trwa to krócej.
- Jak odbiorę wycenę mojej szkody?
Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- wyślij prośbę o przesłanie do Ciebie dokumentu na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Gdzie dostanę akt małżeństwa, urodzenia, zgonu?
Możesz skorzystać z dwóch możliwości:
- odebrać dokument w Urzędzie Stanu Cywilnego,
- pobrać dokument ze strony www.gov.pl – jeśli masz profil zaufany.
- Otrzymałem pismo z potwierdzeniem okoliczności zdarzenia, w którym zostałem wskazany jako sprawca szkody. W dniu zdarzenia nie byłem jednak właścicielem pojazdu. Co powinienem zrobić?
Prześlij nam dokument, który potwierdzi, że sprzedałeś ten pojazd. Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- Wyślij tę wiadomość na kontakt@pzu.pl –w tytule podaj numer polisy OC lub PESEL.
- Czy możecie mi udostępnić notatkę policyjną?
Tak, możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- wyślij prośbę na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Co mam zrobić, jeśli nie mam notatki policyjnej, o którą mnie prosicie?
Jeśli nie masz notatki policyjnej, my poprosimy o nią policję.
- Jakie dokumenty muszę dołączyć, abym dostała wypłatę świadczenia z tytułu ciężkiej choroby małżonka?
- pełnej historii choroby małżonka,
- aktu małżeństwa (jeśli jest starszy niż 3 miesiące, dołącz oświadczenie, że jesteś obecnie w związku małżeńskim),
- oświadczenie RODO małżonka i dowód osobisty ubezpieczonego.
- Leżałem w szpitalu. Czy muszę dostarczyć kartę leczenia szpitalnego czy wystarczy zaświadczenie ze szpitala, abym dostał wypłatę świadczenia?
Potrzebujemy pełnej katy, a nie samego zaświadczenia.
- Jakie dokumenty musze dołączyć, aby zostało zrealizowane świadczenie z tytułu ciężkiej choroby dziecka?
Konieczne jest dołączenie pełnej historii choroby poszkodowanego dziecka, akt urodzenia dziecka, oświadczenie RODO prawnego opiekuna dziecka lub dziecka jeżeli jest pełnoletnie oraz dowód osobisty ubezpieczonego.
- Jakie dokumenty muszę dostarczyć po śmierci osoby ubezpieczonej?
Wyślij nam akt zgonu, dowód osobisty osoby uprawnionej oraz dyspozycję wypłaty. Możemy też potrzebować karty zgonu lub dokumentacji medycznej z przyczyną śmierci osoby ubezpieczonej. O te dokumenty może poprosić Cię opiekun Twojej sprawy.
- Pracownik administracji sporządził protokół zalania mojego mieszkania. Kto powinien go Wam dostarczyć?
Jeśli pracownik administracji przekazał Ci taki protokół, prześlij nam jego zdjęcie lub skan. Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- użyj linku, który wysłaliśmy do Ciebie po zarejestrowaniu szkody lub sprawy,
- prześlij wiadomość na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
Jeśli go nie masz, opiekun klienta poprosi administrację, aby go przekazała.
Zwiń

Oględziny mienia i komisje lekarskie
- Jestem właścicielką mieszkania. Poniosłam szkodę. Czy muszę być przy oględzinach?
Nie musisz być przy oględzinach. Ważne jest tylko to, aby ktoś udostępnił naszemu pracownikowi Twoje mieszkanie.
- Mam uszkodzony samochód. Gdzie możecie go obejrzeć?
Zrób zdjęcia uszkodzeń (zgodnie ze wskazówkami) i prześlij je do nas. Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- użyj linku, który wysłaliśmy do Ciebie po zarejestrowaniu szkody lub sprawy,
- prześlij wiadomość na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody).
Jeśli będziemy mieli dodatkowe pytania, skontaktujemy się z Tobą.
- Po oględzinach zauważyłem dodatkowe uszkodzenia – co mam zrobić?
Wyślij do nas tę informację. Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- prześlij zdjęcia dodatkowych uszkodzeń na kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody).
Jeśli będziemy mieli dodatkowe pytania, skontaktujemy się z Tobą.
- Po pożarze nie mogę mieszkać w moim domu. Kiedy przyjedzie rzeczoznawca i czy PZU zorganizuje mi pomoc?
Opiekun klienta poinformuje Cię tak szybko, jak będzie to możliwe, jaką pomoc możemy zorganizować dla Ciebie.
- Zgłosiłem trwały uszczerbek na zdrowiu. Czy komisja lekarska będzie konieczna?
Zazwyczaj nie jest konieczna. Staramy się podjąć decyzję na postawie zebranej dokumentacji medycznej.
- Miałem dwa wypadki. Czy muszę zgłaszać je osobno, czy też będą rozpatrzone w jednym zgłoszeniu?
W przypadku dwóch różnych wypadków czy zdarzeń zrób dwa osobne zgłoszenia.
Zwiń

Skargi i reklamacje
- W jakim czasie otrzymam odpowiedz na reklamację?
Odpowiemy na Twoją reklamację do 30 dni od dnia, kiedy ją otrzymaliśmy.
W sprawach szczególnie skomplikowanych odpowiemy Ci w ciągu 60 dni.
- Nie zgadzam się z decyzją. W jaki sposób mogę się odwołać?
Skontaktuj się z Opiekunem Klienta. Możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez serwis mojePZU,
- prześlij informację na kontakt@pzu.pl (w tytule podaj numer szkody lub sprawy).

Pojazd
- Czy będę musiał coś dosyłać? Jakie dokumenty będą potrzebne podczas zgłaszania szkody?W przypadku szkód OC potrzebujemy:
- oświadczenia sprawcy lub notatka policji,
- oświadczenia o podatku VAT,
- numeru konta,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- zdjęć uszkodzonego pojazdu.
W przypadku szkód AC potrzebujemy:- numeru konta,
- zdjęć uszkodzonego pojazdu.
Najlepiej dołącz te dokumenty do zgłoszenia. Będziesz mógł dosłać je też później przez link, który otrzymasz zaraz po zarejestrowaniu szkody. Możesz też wysłać je przez serwis mojePZU lub e-mailem na: kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy). - Jak zgłosić szkodę?
Kliknij w „ Zgłoś szkodę lub świadczenie” i wybierz opcję „Pojazd”.
- Jakie szkody mogę zgłosić?
Możesz zgłosić szkody na pojazdach z ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej ( OC ) oraz Auto Casco (AC).
- Czy po zgłoszeniu szkody mogę od razu naprawić pojazd?
Zrób zdjęcia uszkodzeń (zgodnie ze wskazówkami) i prześlij je przez link, który otrzymasz zaraz po zarejestrowaniu szkody. Możesz też wysłać je przez serwis mojePZU lub e-mailem na: kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy). Jeśli będziemy mieli dodatkowe pytania, skontaktujemy się z Tobą.
- Jak powinno wyglądać oświadczenie sprawcy szkody? Gdzie znajdę druk?
Oświadczenie sprawcy powinno zawierać:
- opis zdarzenia (data i miejsce, opis okoliczności),
- dane poszkodowanego i sprawcy,
- nazwę firmy, w której jest ubezpieczony pojazd sprawcy i numer jego polisy,
- dane pojazdów, które brały udział w wypadku lub kolizji,
- podpis sprawcy.
Skorzystaj z gotowego wzoru
- Czy mogę zgłosić szkodę OC, jeśli nie mam danych sprawcy?
Tak, poinformujemy Cię, jakie będziemy mieli możliwości obsługi Twojej sprawy.
- Czy mogę zgłosić szkodę, jeśli jako poszkodowany mam polisę OC w PZU, a sprawca jest ubezpieczony w innym towarzystwie ubezpieczeń?
Tak, szkodę możesz zgłosić do PZU. Jeżeli będzie ona spełniać kryteria merytoryczne, przyjmiemy ją do obsługi. O szczegółach poinformuje Cię opiekun klienta.
- Co mam zrobić, jeśli zgłosiłem szkodę OC z polisy sprawcy, mam uszkodzony samochód, a dodatkowo chciałbym zgłosić uszczerbek na zdrowiu?
Zrób drugie zgłoszenie - wejdź w "Zgłoś szkodę lub świadczenie" i wybierz opcję "Ludzie".
- Ile mam czasu na zgłoszenie szkody?
Szkodę zgłoś od razu. Jeśli jest to szkoda z OC sprawcy, masz na to 3 lata.
Zwiń

Majątek
- Jakie dokumenty i informacje muszę przygotować, aby sprawnie zarejestrować szkodę?
W przypadku szkód majątkowych potrzebujemy:
- zdjęć uszkodzonego mienia
- informacja o numerze konta bankowego
- numer polisy
- opis zdarzenia - wskaż:
- okoliczności i przyczynę powstania szkody
- co uległo uszkodzeniu
- rozmiar i zakres uszkodzeń (np. wymiary zalanego pomieszczenia i wielkość zacieku)
Najlepiej dołącz te dokumenty do zgłoszenia. Będziesz mógł dosłać je też później do przez link, który otrzymasz zaraz po zarejestrowaniu szkody. Możesz też wysłać je przez serwis mojePZU lub e-mailem na: kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Jakie szkody mogę zgłosić w zakładce "Majątek"?
Możesz zgłosić szkodę majątkową ze swojej polisy. Jeśli wybierzesz "Ubezpieczenie sprawcy", zgłosisz szkodę, która powstała w Twoim mieniu i którą wyrządziła osoba, która ma OC w PZU.
- Jak zgłosić szkodę?
Kliknij w "Zgłoś szkodę lub świadczenie" i wybierz zakładkę "Majątek".
- Co jeśli nie mam REGON-u firmy?
Ten numer znajdziesz na ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu.
- Co powinno znaleźć się w opisie zdarzenia?
Opis powinien zawierać przyczynę zdarzenia oraz jego skutki. Na przykład - jeśli zdarzenie miało miejsce w mieszkaniu lub domu, opisz, które pomieszczenia zostały uszkodzone i w jaki sposób (np. zalany został sufit i 2 ściany w pokoju). Podaj powierzchnię całego pomieszczenia oraz powierzchnię, na której powstała szkoda. Jeśli uszkodzeniu uległo również wyposażenie, wymień je w opisie.
- Czy po zgłoszeniu szkody mogę zacząć ją naprawiać?
Szkodę zabezpiecz w taki sposób, aby się nie powiększała (np. przy uszkodzonym dachu). Naprawę możesz zacząć dopiero, gdy skontaktuje się z Tobą opiekun klienta.
- Kogo podać jako właściciela przedmiotu?
Właściciel przedmiotu to osoba ubezpieczona - znajdziesz ją na pierwszej stronie Twojej polisy. W szkodach, które rozpatrujemy z polisy OC sprawcy, poszkodowanym i właścicielem jest osoba, która poniosła szkodę.
- Jak mam zarejestrować zgłoszenie, gdy nie mam numeru polisy?
Jeśli masz polisę papierową, jej numer znajdziesz w prawym górnym rogu. Numer polisy PZU Dom zaczyna się od cyfry 1 i składa się z 10 cyfr. Jeżeli masz dostęp do serwisu mojePZU, w zakładce „Moje produkty” znajdziesz wszystkie swoje polisy z numerami.
- Ile mam czasu na zgłoszenie szkody?
Szkodę zgłoś od razu. Jeśli jest to szkoda z OC sprawcy, masz na to 3 lata.
- Zgłosiłem szkodę w uprawach. Czy mogę pozostawić poletko kontrolne?
Zostaw uprawy w niezmienionym stanie do czasu, aż skontaktuje się z Tobą opiekun klienta.
- Sąsiad w czasie cofania pojazdem uszkodził moje ogrodzenie. Mam ubezpieczenie majątkowe w PZU i polisę sąsiada, którą zawarł u innego ubezpieczyciela. Gdzie powinienem zgłosić tę szkodę?
Jeśli sprawca przyjmuje odpowiedzialność za tę szkodę, skontaktuj się z jego ubezpieczycielem, aby otrzymać odszkodowanie.
- Sąsiadka zalała moje mieszkanie. Mam polisę w PZU, jednak chcę aby to sąsiadka poniosła odpowiedzialność za tę szkodę. Co powinienem zrobić?
Jeśli nie możesz skontaktować się ze sprawcą szkody, zgłoś sprawę z regresem. Na tej podstawie otrzymasz odszkodowanie, a my, jako Twoja firma, zwrócimy się do sprawcy z prośbą o zwrot poniesionych kosztów.
- Moja pralka przestała działać. Wiem, że mam w moim ubezpieczeniu opcję "Pomoc w domu". Co powinienem zrobić?
Zadzwoń na naszą infolinię, a następnie wybierz 1 i 2. Konsultant zorganizuje pomoc.
- Podczas wichury drzewo stojące na mojej posesji złamało się i uszkodziło mój samochód. Mam ubezpieczone mienie oraz AC. Jaki formularz wybrać?
Jeśli chcesz zgłosić szkodę pojazdu, wypełnij formularz komunikacyjny i wybierz w nim polisę AC. Jeśli drzewo uszkodziło mienie poza pojazdem, wypełnij formularz majątkowy. Będzie to oddzielna sprawa.
- Co mam zrobić, gdy zalałem mieszkanie sąsiadowi? Mam polisę PZU.
Wraz z poszkodowanym wypełnij oświadczenie. Powinno ono zawierać przyczynę i zakres szkody. Podaj poszkodowanemu swój numer polisy.
- Czy powinienem poinformować administrację budynku o szkodzie?
Powinieneś poinformowac administrację budynku o szkodzie. Pracownik administracji może chcieć sporządzić protokół.
Zwiń

Ludzie
- Jakie sprawy lub szkody mogę zgłosić w zakładce „Ludzie”?
Możesz zgłosić sprawy z ubezpieczenia na życie oraz szkody osobowe z ubezpieczenia OC i NNW ubezpieczonych i poszkodowanych.
- Jak zgłosić szkodę lub świadczenie?
Kliknij w „ Zgłoś szkodę” i wybierz opcję „Ludzie”.
- Jak mam zarejestrować zgłoszenie, gdy nie mam numeru polisy?
Numer polisy znajdziesz na podpisanej deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia, wniosku o ubezpieczenie lub w zakładzie pracy u osoby która obsługuje ubezpieczenie grupowe na życie. Jeżeli masz dostęp do serwisu mojePZU, w zakładce „Moje produkty” znajdziesz wszystkie swoje polisy z numerami.
- Czy mogę zgłosić szkodę OC, jeśli nie mam danych sprawcy?
Tak, poinformujemy Cię, jakie będziemy mieli możliwości obsługi Twojej sprawy.
- Jak powinno wyglądać oświadczenie sprawcy szkody? Gdzie znajdę druk?
Oświadczenie powinno zawierać:
- opis zdarzenia (data i miejsce, opis okoliczności),
- dane poszkodowanego i sprawcy,
- nazwę firmy, w której jest sprawca ubezpieczył pojazd i numer polisy tego pojazdu,
- dane pojazdów, które brały udział w wypadku lub kolizji,
- podpis sprawcy.
Skorzystaj z gotowego wzoru
- Ile mam czasu na zgłoszenie sprawy?
Na zgłoszenie szkody lub sprawy masz 3 lata od jej wystąpienia.
Zwiń

Ogólne
- Jak mogę sprawdzić numer szkody?
Numer szkody wyświetli się na ostatniej planszy zgłoszenia. Wyślemy Ci też e-mail z podsumowaniem, w którym znajdziesz numer sprawy (PZxxxxxx) lub szkody (PLxxxxxx). Wiadomość wysyłamy w ciągu kilku minut po zgłoszeniu. Jeśli jej nie widzisz, odśwież skrzynkę odbiorczą i sprawdź wszystkie foldery.
- W jaki sposób mogę przesłać zdjęcia lub dokumenty?
Zdjęcia lub dokumenty wyślij przez link, który otrzymasz od nas zaraz po zarejestrowaniu szkody lub sprawy. Możesz też wysłać je przez serwis mojePZU lub e-mailem na: kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Co jeśli nie mam konta w banku?
Możesz odebrać swoje odszkodowanie lub świadczenie w kasie najblizszego oddziału banku Pekao SA - weź ze sobą dowód osobisty. Możesz też upoważnić osobe trzecią, aby odebrała Twoje odszkodowanie
- Gdzie znajdę informacje, jakie dokumenty mam dostarczyć?
W trakcie zgłoszenia pojawi się lista dokumentów, których potrzebujemy. Informacja o wymaganych dokumentach jest zamieszczona również w serwisie mojePZU. Jeśli jakiegoś dokumentu zabraknie, opiekun klienta skontaktuje się z Tobą.
- Zgłosiłem szkodę, ale chciałbym uzupełnić informacje. Jak to zrobić?
Najlepiej uzupełnij informację przez link, który został wysłany do Ciebie zaraz po zarejestrowaniu szkody. Możesz też wysłać je przez serwis mojePZU lub e-mailem na: kontakt@pzu.pl (w tytule podając numer szkody lub sprawy).
- Gdzie sprawdzę, na jakim etapie jest moja sprawa?
Status sprawy możesz sprawdzić w serwisie mojePZU.
Zwiń

Assistance
- Miałam wypadek, holowaliście mój pojazd. Co mam jeszcze zrobić, żeby dostać odszkodowanie z AC?
Zlecenie holowania nie jest zgłoszeniem szkody z AC.
Szkodę możesz zgłosić w wybrany przez Ciebie sposób:
- zaloguj się do serwisu moje.pzu.pl,
- wypełnij formularz internetowy,
- zadzwoń 801 102 102,
- wyślij sms o treści SZKODA pod numer 4102 – oddzwonimy i przyjmiemy zgłoszenie,
- odwiedź nasz oddział.
- Co powinno zawierać oświadczenie sprawcy kolizji lub wypadku drogowego?
Oświadczenie powinno zawierać:
- opis wypadku/ kolizji (data i miejsce, opis okoliczności),
- dane poszkodowanego i sprawcy,
- nazwę firmy, w której jest ubezpieczony pojazd sprawcy, i numer jego polisy,
- dane pojazdów, które brały udział w wypadku lub kolizji,
- podpis sprawcy.
Najwygodniej skorzystać z gotowego wzoru, który znajdziesz tutaj.
- Czy muszę poinformować policję o zdarzeniu?
Musisz powiadomić policję, jeżeli:
- w wypadku są ranni lub zabici,
- podejrzewasz, że doszło do przestępstwa (np. kierowca jest pijany, doszło do włamania, podpalenia).
- Jestem za granicą. Zepsuł mi się samochód, nie mam pieniędzy na naprawę. Mogę liczyć na bezpłatną pomoc?
Nie pokrywamy kosztów naprawy. Możemy Ci jednak pomóc w przekazaniu pieniędzy i części potrzebnych do naprawy auta.
- Po uderzeniu pioruna spalił mi się dom. Mam u Was ubezpieczenie domu. Czy przysługuje mi mieszkanie zastępcze?
Wynajmiemy i opłacimy hotel lub mieszkanie zastępcze, jeżeli masz:
- ubezpieczenie PZU Pomoc w Domu, wariant Super lub
- Kartę PZU Pomoc w Domu.
Zwiń
Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie skorzystaj z Czatu.