Pytania i odpowiedzi
Pytania naszych klientów
- W jaki sposób Opiekun Klienta będzie się ze mną kontaktować?
Opiekunowie Klienta mogą skontaktować się z Tobą telefonicznie, e-mailowo lub przez SMS. Status swojej sprawy możesz w każdej chwili sprawdzić w portalu mojePZU.
- Jak sprawdzić, co się dzieje z moim zgłoszeniem?
Możesz to zrobić na różne sposoby. Wybierz jedną z opcji:
- zaloguj się do portalu mojePZU,
- skorzystaj z czatu wideo,
- wyślij SMS o treści SZKODA pod numer 4102 – oddzwonimy i udzielimy Ci informacji.
W mojePZU możesz także dołączyć dokumenty i znaleźć nasze dane kontaktowe.
- Spowodowałem kolizję. Na miejscu zdarzenia spisałam oświadczenie z poszkodowanym. Czy muszę odpowiadać na pismo i opisywać okoliczności zdarzenia?
Tak. Potrzebujemy od Ciebie potwierdzenia, że zdarzenie przebiegało tak, jak opisałeś
w oświadczeniu. - Miałam stłuczkę. Sprawca jest ubezpieczony w innym zakładzie. Czy mogę szkodę zgłosić w PZU?
Tak. Po rozpatrzeniu sprawy, wydamy decyzję i sami zajmiemy się formalnościami z zakładem sprawcy.
- Jestem właścicielką mieszkania. Poniosłam szkodę. Czy muszę być obecna przy oględzinach?
Nie musisz być przy oględzinach. Ważne jest tylko to, aby ktoś udostępnił naszemu pracownikowi Twoje mieszkanie.
- Mam uszkodzony samochód. Gdzie możecie go obejrzeć?
Jest kilka możliwości.
- Jeżeli możesz bezpiecznie przyjechać uszkodzonym samochodem do nas, zadzwoń 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą operatora) i umów datę i miejsce wizyty.
- Oględziny mogą się też odbyć w warsztacie, który z nami współpracuje. Zadzwoń 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą operatora), a skierujemy Cię do jednego z nich.
- Oględziny możemy też wykonać w miejscu, które wskażesz, np. na Twoim podwórku. Zadzwoń 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą operatora) i umów się na spotkanie.
- Po oględzinach zauważyłem dodatkowe uszkodzenia – co mam zrobić?
Wybierz jedną z opcji:
- Zaloguj się do portalu mojePZU, opisz dodatkowe uszkodzenia i dołącz zdjęcia.
- Opis i zdjęcia dodatkowych uszkodzeń prześlij w e-mailu na kontakt@pzu.pl (w temacie wpisz numer szkody).
- Skontaktuj się z Opiekunem Klienta.
- Dostałam informację, że nie wypłacicie mi odszkodowania, bo nie dostarczyłam wszystkich dokumentów. Co mam teraz zrobić?
Dostarcz dokumenty, których brakowało - najszybciej, jak to możliwe. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Wybierz jedną z opcji i przekaż nam dokumenty:
- przez portal moje.pzu.pl,
- e-mailem na kontakt@pzu.pl (w temacie wpisz numer szkody),
- listem na adres: PZU, ul. Postępu 18 a, 02-676 Warszawa,
- osobiście w naszym oddziale.
Kiedy je dostaniemy, ponownie zajmiemy się Twoją sprawą.
- Co powinno zawierać oświadczenie sprawcy kolizji?
Oświadczenie powinno zawierać:
- opis kolizji (data i miejsce, opis okoliczności),
- dane poszkodowanego i sprawcy,
- nazwę firmy, w której jest ubezpieczony pojazd sprawcy, i numer jego polisy,
- dane pojazdów, które brały udział w wypadku lub kolizji,
- podpis sprawcy.
Najwygodniej skorzystać z gotowego wzoru, który znajdziesz tutaj.
- Jeśli otrzymałem już wypłatę, czy nadal muszę dostarczyć brakujące dokumenty?
Jeżeli będzie taka potrzeba, skontaktuje się z Tobą Opiekun Klienta.
- Skąd mogę mieć pewność, że otrzymaliście moje dokumenty?
Opiekun Klienta w ciągu 24 godzin potwierdza otrzymanie dokumentów – udostępni je na portalu mojePZU.
Wysyłając dokumenty na kontakt@pzu.pl, pamiętaj:- numer sprawy zapisz w temacie wiadomości łącznie, czyli nie używaj spacji,
- rozmiar jednego pliku nie może przekroczyć 15 MB, a łączny rozmiar załączników 30 MB.
- Wysłałam kosztorys/ fakturę. Jak długo będę czekać na jej sprawdzenie?
Opiekun Klienta sprawdzi przesłane przez Ciebie dokumenty w ciągu 14 dni.
- Jak odbiorę wycenę mojej szkody?
Otrzymasz ją w wybrany przez Ciebie sposób. Możesz:
- zalogować się do portalu mojePZU,
- wysłać SMS o treści SZKODA pod numer 4102,
- zadzwonić pod numer 801 102 102, 22 566 55 55
- skontaktować się z Opiekunem Klienta.
- Zgłosiłem trwały uszczerbek na zdrowiu. Czy muszę pójść na komisję lekarską, aby dostać pieniądze z ubezpieczenia?
Zazwyczaj nie jest to konieczne. Dla Twojej wygody staramy się podjąć decyzję na postawie zebranej dokumentacji medycznej.
- W jakim czasie od zgłoszenia szkody otrzymam świadczenie jako osoba uprawniona?
Maksymalny czas to 30 dni. Jeżeli dostarczysz nam komplet dokumentów, pieniądze wypłacimy Ci dużo szybciej.
- Gdzie dostanę akt małżeństwa, urodzenia, zgonu?
Wszystkie te dokumenty otrzymasz w Urzędzie Stanu Cywilnego.
- Otrzymałam SMS z propozycją uproszczonej likwidacji szkody. Czy muszę ją zaakceptować?
Jest to najszybsza forma rozliczenia. Jeśli nie zaakceptujesz naszej propozycji, dokumenty trafią do analizy.
- Jak mogę skorzystać z karty aptecznej?
Ze świadczenia w postaci karty aptecznej możesz skorzystać w formie:
- bezgotówkowej – wystarczy, że podasz farmaceucie swoją kartę apteczną. Zapłacimy za Twoje leki w całości do limitu na karcie. Jeśli wartość Twoich zakupów będzie wyższa niż dostępny limit, możesz dopłacić brakującą kwotę. Aptekę, w której możesz skorzystać z karty bezgotówkowo, znajdziesz tutaj,
- gotówkowej – możesz kupić leki w dowolnej aptece, a my zwrócimy Ci koszty. Wystarczy, że przedstawisz nam skan, ksero albo zdjęcie paragonu lub faktury oraz awersu i rewersu karty aptecznej.
Zwrócimy pieniądze za Twoje zakupy w ramach dostępnego limitu karty. Instrukcję znajdziesz na naszej stronie.
- Czy zawsze muszę wzywać policję, niezależnie od rodzaju i charakteru szkody?
Wezwanie policji zależy od osoby lub osób znajdujących się na miejscu zdarzenia. Zgodnie z przepisami trzeba zawiadomić policję, jeżeli w wypadku ktoś został ranny lub jeśli zostało popełnione przestępstwo.
- Czy numer konta powinien podawać każdy ze współwłaścicieli pojazdu lub mienia, jeżeli ponieśli szkodę?
Dyspozycję wypłaty odszkodowania muszą złożyć wszyscy właściciele pojazdu lub mienia. Mogą jednak nie robić tego osobiście, lecz upoważnić inną osobę. Takie upoważnienie mogą złożyć przy pracowniku PZU albo przekazać nam upoważnienie potwierdzone notarialnie lub przez osobę zaufania publicznego.
- Otrzymałem pismo z potwierdzeniem okoliczności zdarzenia, w którym zostałem wskazany jako sprawca szkody. W dniu zdarzenia nie byłem jednak właścicielem pojazdu. Co powinienem zrobić?
Prześlij nam oświadczenie, że to nie Ty byłeś właścicielem pojazdu.
- Wyceniliście koszt naprawy pojazdu, a ja nie zgadzam się z tą wyceną. Co mam zrobić?
Skontaktuj się z Opiekunem Klienta, aby uzyskać informacje o dalszym postępowaniu. Jeśli pojazd znajduje się w warsztacie, możesz przesłać nam kosztorys naprawy.
- Czy możecie mi udostępnić notatkę policyjną, jeśli o to poproszę przez infolinię?
Tak . Jeśli jej potrzebujesz zadzwoń na infolinię lub wyślij nam pisemny wniosek o udostępnienie.
- Mam pojazd w leasingu. Przypuśćmy, że kwota rozliczenia szkody wzrośnie, gdy sprawdzicie kosztorys z warsztatu. Czy PZU będzie wówczas musiało ponownie uzyskać zgodę banku na wypłatę odszkodowania?
To zależy od treści naszego wcześniejszego pisma do leasingu. Jeżeli zastrzegliśmy tam, że kwota wypłaty może być równa lub wyższa niż w eksperckim kosztorysie – to nie będzie takiej konieczności. Jeśli nie było takiej wzmianki, nowa zgoda będzie potrzebna.
- Co mam zrobić, jeśli nie mam notatki policyjnej, o którą mnie prosicie?
Jeśli nie masz notatki policyjnej, poprosimy o nią policję.
- Jak mogę wprowadzić zmianę w oględzinach (np. umówić oględziny, przełożyć, zmienić adres)?
Aby wprowadzić zmianę w oględzinach, wybierz jedną z opcji:
- zaloguj się do portalu mojePZU i opisz dokładnie, co chcesz zmienić,
- zadzwoń do nas, a my przekażemy te informacje Opiekunowi Klienta.
- Czy możecie mi podać numer polisy, z której została zgłoszona szkoda?
Jeśli zgłosiłeś szkodę ze swojej polisy, możemy podać Ci jej numer. Nie jest to dana wrażliwa.
- Czy PZU może odesłać zweryfikowany kosztorys na e-mail warsztatu, który sporządził ten dokument?
Tak, jeżeli upoważniłeś warsztat. Jeśli nie, możemy odesłać kosztorys na adres, z którego został on do nas przesłany.
- Chcę zrezygnować z likwidacji mojej szkody. Co powinienem zrobić?
- Zaloguj się do portalu mojePZU i napisz o tym do Opiekuna Klienta.
- Jeśli zadzwonisz do nas, przekażemy tę informację za Ciebie Opiekunowi Klienta.
- Czy mogę otrzymać dokumentację medyczną, którą w sprawie szkody przesłały szpital, policja, straż pożarna, itp.?
Złóż do nas pisemny wniosek o wgląd w tę dokumentację. Wyślij wniosek na kontakt@pzu.pl lub przez portal mojePZU. Koniecznie napisz, w jaki sposób możemy Ci ją udostępnić.
- Znajoma miała stłuczkę samochodową. Czy szkodę musi zgłosić osobiście, czy mogę to zrobić za nią?
Każdy może zgłosić szkodę. Nie musi to być właściciel samochodu czy kierowca.
- Ile mam czasu na zgłoszenie szkody z ubezpieczenia samochodu?
- z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) szkodę zgłoś jak najszybciej,
- z ubezpieczenia autocasco (AC) szkodę zgłoś jak najszybciej, ale nie później niż:
- 7 dni od daty szkody lub
- 1 dzień, jeżeli przyczyną szkody jest kradzież lub wandalizm. W takim przypadku musisz powiadomić policję do 12 godzin.
- Co to jest naprawa systemem SMART?
SMART to skrót od angielskiej nazwy Small Modular Area Repair Technology. Naprawa SMART to nowoczesna technologia, która pozwala szybko i bez udziału warsztatu usunąć drobne usterki estetyczne:
- na karoserii,
- na elementach plastikowych,
- we wnętrzu pojazdu.
Naprawą zajmuje się sieć S-plus.
- Czy mogę wymienić szybę we własnym zakresie i otrzymać zwrot kosztów z ubezpieczenia PZU Auto Szyba?
Zazwyczaj my się tym zajmujemy. Możesz to zrobić we własnym zakresie, jeżeli:
- w warsztatach, z którymi współpracujemy, nie ma szyby porównywalnej jakości,
- warsztaty te nie mogą wymienić szyby w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia,
- szyba została uszkodzona za granicą i tam będzie wymieniona.
- Moje dziecko złamało nogę. Jest ubezpieczone w szkole. Kiedy muszę u Was zgłosić złamanie?
Możesz to zrobić w dowolnym momencie, ale nie później niż w terminie 3 lat od dnia wypadku. Najlepiej zgłosić złamanie po zakończeniu leczenia. Dostarczysz wtedy pełną dokumentację medyczną.
- Mam ubezpieczenie turystyczne PZU Wojażer. Jak otrzymać zwrot kosztów za leczenie za granicą?
1. Poinformuj nas o poniesionych kosztach leczenia w wybrany przez Ciebie sposób:
- zadzwoń 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą operatora),
- wypełnij formularz.
2. Przekaż formularz, rachunki i dokumentację medyczną w wybrany przez Ciebie sposób:
- e-mailem kontakt@pzu.pl,
- na adres: Biuro Assistance, al. Jana Pawła II 75, 15-704 Białystok,
- do naszego oddziału.
- Podczas podróży linie lotnicze zgubiły mój bagaż. Mam Wojażera z ubezpieczeniem bagażu. Co mam zrobić?
1. Poinformuj nas o zaginięciu bagażu w ciągu 7 dni kalendarzowych:
- wypełnij formularz
lub
- zadzwoń pod numer 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą operatora).
2. Zbierz dokumenty:
- pokwitowanie powierzenia bagażu liniom lotniczym,
- listę utraconych rzeczy wraz z ceną i rokiem zakupu (potwierdzone dowodami zakupu np. paragonami, rachunkami).
3. Przekaż formularz i dokumenty w wybrany przez Ciebie sposób:
- e-mailem na kontakt@pzu.pl,
- na adres: Biuro Assistance, al. Jana Pawła II 75, 15-704 Białystok,
- do naszego oddziału.
- W zeszłym miesiącu zagranicą, złamałam nogę. Mam ubezpieczenie Wojażer. Jak mogę otrzymać pieniądze z ubezpieczenia?
Jest kilka kroków, aby uzyskać wypłatę z ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) po zakończeniu leczenia.
a. Poinformuj nas o wypadku w wybrany przez Ciebie sposób:
- zadzwoń – 801 102 102,
- wypełnij formularz.
b. Przekaż formularz i dokumentację medyczną w wybrany sposób:
- e-mailem na kontakt@pzu.pl,
- na adres: Biuro Assistance, al. Jana Pawła II 75, 15-704 Białystok,
- do naszego oddziału.
- Jakie informacje podaję przy zgłoszeniu szkody z ubezpieczenia samochodu?
Poprosimy Cię o podanie:
- danych osobowych i kontaktowych właściciela pojazdu i kierowcy,
- danych pojazdu (numeru rejestracyjnego, marki, modelu),
- opisu, jak doszło do zdarzenia (daty i miejsca, opisu okoliczności).
Jeżeli szkodę wyrządziła Ci inna osoba (np. kierowca innego pojazdu), poprosimy Cię o podanie danych osobowych i kontaktowych sprawcy.
Jeśli do wypadku była wzywana policja, poprosimy Cię o podanie adresu jednostki policji, która przyjechała.
- Złamałam nogę na wakacjach za granicą. Mam ubezpieczenie PZU Wojażer. Zorganizowaliście mi powrót do domu. Teraz muszę brać zastrzyki. Czy zapłacicie za pielęgniarkę?
Zorganizujemy wizyty pielęgniarki i pokryjemy koszty wizyt do 500 zł.
- Jestem za granicą na wakacjach i bardzo rozbolał mnie ząb. Mam ubezpieczenie PZU Wojażer. Czy umówicie mnie do dentysty i za niego zapłacicie?
Tak. Zadzwoń +48 22 566 55 44. Możesz także samodzielnie umówić się na wizytę i za nią zapłacić, a my zwrócimy Ci koszty leczenia.
- Jestem za granicą i zachorowałem. Możecie mnie umówić na wizytę u lekarza?
Tak. Zadzwoń + 48 22 566 55 44.
Zwiń