Zarząd Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej zwanej dalej „PTE PZU”, który zarządza PTE PZU oraz Rada Nadzorcza PTE PZU, która sprawuje nadzór nad działalnością PTE PZU  we wszystkich dziedzinach jej działalności, deklarują gotowość stosowania – w obiektywnie najszerszym możliwym zakresie – Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych zwanych dalej „Zasadami ładu”, które wydała 22 lipca 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego. Zarząd PTE PZU oraz Rada Nadzorcza PTE PZU potwierdziły swoje deklaracje, podejmując stosowne uchwały.

Zarząd PTE PZU, zgodnie z treścią Zasad ładu, udostępnia na swojej stronie internetowej informację o stosowaniu lub informację o odstąpieniu od stosowania określonych zasad, które są adresowane do organu zarządzającego oraz organu nadzorującego spółki.

Zarząd PTE PZU oraz Rada Nadzorcza PTE PZU respektują obowiązujące regulacje prawne i wyrażają wolę stosowania Zasad ładu z uwzględnieniem zasady proporcjonalności oraz zasady "comply or explain", które wynikają z treści Zasad ładu.

Zarząd PTE PZU prezentuje poniżej informację o poszczególnych zasadach, których stosowanie było i będzie częściowe. Wskazujemy również zasady, które z uwagi na charakter prowadzonej działalności oraz jej specyfikę nie dotyczą PTE PZU.

Zarząd PTE PZU prezentuje w niniejszej informacji zakres realizowania Zasad ładu. Stosownie do zasady określonej w § 27 Zasad ładu, Rada Nadzorcza PTE PZU dokonała w 2025 roku oceny stosowania Zasad ładu przez PTE PZU SA w 2024 roku.

Zarząd PTE PZU oraz Rada Nadzorcza PTE PZU przedstawiły Walnemu Zgromadzeniu informację o stosowaniu Zasad ładu w 2024 roku. PTE PZU nie wyklucza, iż w przypadku podjęcia przez organy statutowe spółki decyzji dotyczących sposobu realizacji Zasad ładu, zaprezentowane stanowisko będzie aktualizowane.

 

Zasady ładu, które Powszechne Towarzystwo Emerytalne Spółka Akcyjna stosowała częściowo w 2024 r.

1) Zasada określona w § 18 Zasad Ładu w brzmieniu:
 
„W przypadku niepełnego składu organu zarządzającego instytucji nadzorowanej powinien on zostać niezwłocznie uzupełniony.”
 

Skład Zarządu w 2024 roku nie spełniał ustawowego minimum (co najmniej trzech członków) w okresach od 1 stycznia 2024 r. do 11 kwietnia 2024 r. oraz od 27 maja 2024 r. do 25 lipca 2024 r.  

Od początku roku 2024 do dnia 11 kwietnia 2024 r. Zarząd funkcjonował w niepełnym dwuosobowym składzie (minimalny wymagany ustawą o funkcjonowaniu i organizacji funduszy emerytalnych skład to 3 osoby). Wynikało to z faktu oczekiwania na zgodę KNF dla p. Artura Paździora. W dniu 22 listopada 2023 r. Rada Nadzorcza PTE PZU SA podjęła uchwałę o powołaniu w skład Zarządu PTE PZU SA p. Artura Paździora i powierzeniu mu funkcji Wiceprezesa Zarządu pod warunkiem uzyskania zezwolenia KNF na jego powołanie na członka Zarządu PTE PZU SA. Wniosek do KNF w sprawie wydania zezwolenia na powołanie p. Artura Paździora na członka Zarządu PTE PZU SA został złożony w dniu 14 grudnia 2023 r. Zgoda dla p. Artura Paździora została wydana przez KNF w dniu 12 kwietnia 2024 r. i od tego momentu Zarząd PTE PZU SA funkcjonował w 3-osobowym składzie, czyli osiągnął minimalny wymóg 3- osobowego składu zarządu.

W dniu 27 maja 2024 r. Rada Nadzorcza odwołała p. Marcina Majerowskiego i powołała trzech nowych członków Zarządu (p. Andrzeja Sołdka, p. Arkadiusza Julke i p. Tomasza Kasowicza) pod warunkiem uzyskania zezwoleń KNF na ich powołanie na członka Zarządu PTE PZU SA. Jednak ze względu na konieczność uzyskania zgody KNF Zarząd funkcjonował w 2-osobowym składzie do dnia 25 lipca 2024 roku. 26 lipca 2024 r. KNF wydał zgodę na powołanie p. Andrzeja Sołdka na członka Zarządu PTE PZU SA.

Należy podkreślić, iż w obu ww. przypadkach niepełnego składu Zarządu PTE PZU SA zostały podjęte przez Radę Nadzorczą niezwłoczne działania zmierzające do uzupełnienia składu Zarządu PTE PZU SA w celu spełnienia ustawowego minimum w zakresie liczebności Zarządu PTE PZU SA. Niepełny skład Zarządu wynikał z konieczności uzyskania przez kandydatów zezwolenia KNF na powołanie na członka Zarządu PTE PZU SA.

2) Zasada określona w § 29 ust. 1 Zasad Ładu w brzmieniu:

„Wynagrodzenie członków organu nadzorującego ustala się adekwatnie do pełnionej funkcji, a także adekwatnie do skali działalności instytucji nadzorowanej. Członkowie organu nadzorującego powołani do pracy w komitetach, w tym w Komitecie Audytu, powinni być wynagradzani adekwatnie do dodatkowych zadań wykonywanych w ramach danego komitetu.”.

Zgodnie ze spójnymi zasadami wynagradzania członków Rad Nadzorczych spółek zależnych Grupy PZU, osoby zatrudnione w spółkach Grupy PZU i jednocześnie pełniące funkcje członków rad nadzorczych spółek zależnych pobierają wynagrodzenie z jednego źródła i w związku z tym nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w organie nadzorującym. W przypadku Rady Nadzorczej PTE PZU SA wynagrodzenie pobierają Członkowie Rady Nadzorczej PTE PZU SA nie będący pracownikami innych spółek Grupy PZU. Wynagrodzenie to jest zróżnicowane w zależności od pełnionej funkcji w Radzie Nadzorczej lub komitetach Rady Nadzorczej.

Zasady ładu, których spełnianie nie dotyczy PTE PZU

1. Zasada określona w § 8 ust. 4 w brzmieniu:
 
„Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.”.
 
Jedynym akcjonariuszem PTE PZU SA w 2024 roku była PZU Życie SA. Z uwagi na taki kształt akcjonariatu PTE PZU SA, udział jedynego akcjonariusza w walnym zgromadzeniu należy uznać za ułatwiony. Ponadto z uwagi na opisaną strukturę właścicielską PTE PZU SA, zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach walnego zgromadzenia jedynego akcjonariusza nie było konieczne. Jednakże Rada Nadzorcza PTE PZU SA uchwałą z 8 lutego 2024 r. przyjęła „Regulamin udziału w Walnym Zgromadzeniu Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej”. Tym samym uregulowano i przewidziano możliwość udziału w Walnym Zgromadzeniu PTE PZU SA przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
 
2. Zasada określona w § 49 ust. 4 w brzmieniu:
 
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności uprawnienia wynikające z ust. 1-3 przysługują osobom odpowiedzialnym za wykonywanie tych funkcji.”.
 
W Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym PZU Spółce Akcyjnej funkcjonuje komórka audytu (Zespół Audytu Wewnętrznego) oraz komórka ds. zapewnienia zgodności (Biuro Zarządzania Ryzykiem i Compliance).
 
3. Zasada określona w § 52 ust. 2 w brzmieniu:
 
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności lub nie wyznaczono komórki odpowiedzialnej za ten obszar, informacje, o których mowa w ust. 1 przekazują osoby odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji.”.
 
W Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym PZU Spółce Akcyjnej funkcjonuje komórka audytu (Zespół Audytu Wewnętrznego) oraz komórka ds. zapewnienia zgodności (Biuro Zarządzania Ryzykiem i Compliance).

Ocena stosowania Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych (Zasad ładu)

Działając na podstawie § 27 Zasad Ładu, Rada Nadzorcza Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej, po zapoznaniu się z przedstawionym przez Zarząd Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej „Raportem z przeglądu stosowania przez PTE PZU SA w 2024 roku „Zasad Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych” wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 22 lipca 2014 r.”, potwierdza fakt stosowania w Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym PZU Spółce Akcyjnej w 2024 roku Zasad Ładu, w sposób właściwy w możliwie najszerszym zakresie, respektując obowiązujące przepisy prawa z uwzględnieniem zasady proporcjonalności, a także reguły „comply or explain” wynikającej z treści Zasad Ładu i zgodny z deklaracjami organów statutowych Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej.

W 2024 roku PTE PZU SA stosowało w całości 144 Zasad Ładu, w przypadku 2 Zasad Ładu wymogi spełniono częściowo, a 3 Zasady Ładu nie dotyczyły działalności Towarzystwa.

W ocenie Rady Nadzorczej PTE PZU stosowane Zasady ładu służą rozwojowi PTE PZU, transparentności prowadzonych przez nią działań, postrzeganiu jej na zewnątrz jako firmy nowoczesnej i bezpiecznej z punktu widzenia klientów oraz zapewnieniu ochrony ich interesów, stanowiących istotny element rozwiązań składających się na system zarządzania działalnością PTE PZU.

Ocena Rady Nadzorczej PTE PZU stosowania Zasad Ładu przez PTE PZU w 2024 roku została przyjęta przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie PTE PZU w dniu 24 czerwca 2025 r.

Zamknij