Zrównoważony rozwój

Strategia ESG na lata 2021-2024
„Rozwój w równowadze”

Misja: Odpowiedzialna organizacja budująca bezpieczną i zrównoważoną przyszłość.

 #Zaufany Partner Zielonej Transformacji

Ocena pod kątem czynników ESG największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG

2021

2022

2023

2024

cel na 2024

Realizacja celu

Opracowanie metodyki 20% 40% 55% 55%

    


W 2024 roku PZU ocenił 55% swoich największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych pod kątem czynników ESG, co pozwoliło na lepsze zrozumienie ryzyk związanych z ich działalnością. Zgodnie z wewnętrzną definicją, ocenie podlegali najwięksi korporacyjni klienci ubezpieczeniowi, którzy działali w sektorach wysoko i średnio wrażliwych na ryzyko ESG oraz mieli znaczący wpływ na przychody PZU.

Do wyboru branż wysoko i średnio wrażliwych na ryzyko ESG posłużyły wewnętrzne analizy. Zostały one przeprowadzone w oparciu o dane dotyczące krajowej emisji gazów cieplarnianych oraz udziału procentowego poszczególnych gałęzi przemysłu w emisji CO2e. Dodatkowo wykorzystano zewnętrzne źródła danych, w tym dobre praktyki rynkowe, wytyczne międzynarodowych organizacji (OECD, UNEP FI, ECB) oraz wiodących agencji ratingowych, a także wymagania regulacyjne (SFDR).

Ocena klientów została przeprowadzona w oparciu o dwie autorskie metodyki - dla podmiotów publicznych oraz niepublicznych. Metodyki te zostały wypracowane w Grupie PZU pod kierownictwem PZU. W metodyce dla spółek publicznych zostały uwzględnione kwestie środowiskowe, społeczne i zarządcze.

Wzrost obecnego zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną

2021

2022

2023

2024

cel na 2024

Realizacja celu

450 mln zł 717 mln zł 2 645 mln zł 2 933 mln zł 500 mln zł

       


W latach 2021-2024 PZU zwiększył swoje zaangażowanie w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną przekraczając zakładany poziom 500 mln zł. Inwestycje te obejmują finansowania OZE typu project finance oraz finansowania korporacyjne typu ESG-linked.

Ograniczenie emisji CO2 ze źródeł własnych

2021

2022

2023

2024

cel na 2024

Realizacja celu

26,2% (metoda location-based) 25,5% (metoda location-based) 23,1% (metoda location-based) 26,2% (metoda location-based) 3% - 10% do 2024 r. względem 2019 r.

       


PZU Park siedziba centrali PZU to budynek w centrum Warszawy zasilany jest zieloną energią, co pozwala na znaczące ograniczenie emisji CO2e. W budynku zastosowano przyjazne środowisku technologie np. system odzysku wody szarej i deszczowej pozwalający na znaczne obniżenie poboru wody. Dodatkowo PZU Park wyposażony jest m.in. w system wentylacji z wysokiej klasy filtrami, który dostarcza 30% więcej świeżego powietrza.

Do dyspozycji pracowników jest 187 miejsc rowerowych oraz kilka stacji ładowania samochodów elektrycznych. Klimatyzacja oparta o system belek chłodzących jest cicha i gwarantuje komfortową temperaturę oraz wydajność energetyczną. W lobby biurowca znajduje się 15-metrowa zielona ściana o powierzchni 330 m2 z ponad sześcioma tysiącami roślin. Tlen, jaki wytwarzają w ciągu doby, wystarczyłby dla 150 osób.

W ramach własnej działalności operacyjnej PZU i PZU Życie zredukowały emisje CO2e w odniesieniu do 2019 roku przez zmniejszenie zużycia energii, zakupiły w nieruchomościach własnych energię z gwarancjami pochodzenia OZE oraz zrekompensowały emisji CO2e, których nie mogły ograniczyć.

Poziom realizacji 2024: względem roku 2019 ograniczono emisje CO2e o 26,2% (zakres 1 i 2), zakupiono 100% energii z gwarancją pochodzenia OZE w nieruchomościach własnych, co stanowiło 85% energii elektrycznej zakupionej przez PZU i PZU Życie, dokonano rekompensaty emisji CO2e z roku 2023 przez zakup certyfikowanych jednostek offsetowych CER odpowiadających emisjom 18 489 t CO2e PZU i PZU Życie z 2023 roku.

Osiągnięcie do 2024 roku neutralności w zakresie emisji CO2 z własnej działalności
(zakres 1 i 2):

zakup energii z gwarancją pochodzenia z OZE*

2021

2022

2023

2024

cel na 2024

Realizacja celu

100% w nieruchomo-ściach własnych
(~80% energii elektrycznej pochodzącej z OZE)
100% w nieruchomo-ściach własnych
(81% energii elektrycznej pochodzącej z OZE)
100% w nieruchomo-ściach własnych
(79% energii elektrycznej pochodzącej z OZE)
100% w nieruchomo-ściach własnych (85% energii elektrycznej pochodzącej z OZE) 100% zużywanej energii elektrycznej pochodzącej z OZE w nierucho-mościach własnych

       


W 2024 roku zakupiono 100% energii z gwarancją pochodzenia OZE w nieruchomościach własnych, co stanowiło 85% energii elektrycznej zakupionej przez PZU i PZU Życie.

rekompensata emisji CO2*

2021

2022

2023

2024

cel na 2024

Realizacja celu

17 000 Mg CO2e (rekompensata za 2020) 17 508 Mg CO2e (rekompensata za 2021) 17 425 Mg CO2e (rekompensata za 2022) 18 489 Mg CO2e (rekompensata za 2023) Rekompensata emisji CO2e,
których nie można ograniczyć

       


W 2024 roku dokonano rekompensaty emisji CO2e z roku 2023 przez zakup certyfikowanych jednostek offsetowych CER odpowiadających emisjom 18 489 t CO2e PZU i PZU Życie.

 #Lepsza jakość życia

Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważanego stylu życia (odbiorcy działań w danym roku)

2021

2022

2023

2024

Cel 2024

Realizacja celu

10 mln 12,2 mln 14,7 mln 15 mln 15 mln

       


PZU realizował działania społeczne, które miały na celu poprawę bezpieczeństwa i promowanie zrównoważonego stylu życia. Jednym z kluczowych projektów była kampania edukacyjna dotycząca cyberbezpieczeństwa, która odpowiedziała na rekomendacje Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Kampania miała charakter prewencyjny i edukacyjny, dostarczając odbiorcom praktyczną wiedzę na temat przeciwdziałania zagrożeniom w przestrzeni cyfrowej. Kolejną inicjatywą była kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj”, która miała na celu zwiększenie świadomości korzyści płynących z regularnych badań profilaktycznych. Kampania ta odpowiadała na problem niskiego uczestnictwa Polaków w badaniach profilaktycznych, wynikający z postaw, przekonań oraz poziomu wiedzy. Kampania była wspierana przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Instytut Onkologii.

Odsetek pracowników objętych programem w zakresie dobrostanu (well-being) (łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021- 2024)

2021

2022

2023

2024

Cel 2024

Realizacja celu

Opracowanie
strategii
#DobryStan
39% 56% 70% 70%

       


W ramach strategii well-beingowej #DobryStan Grupa PZU promowała zdrowy styl życia i optymalny styl pracy wśród swoich pracowników. Program ten, przyjęty w 2021 roku, obejmował szereg działań mających na celu poprawę jakości życia pracowników. Organizowano różnego rodzaju działania edukacyjne w formie stacjonarnej i on-line. Uczestnicy tych wydarzeń otrzymywali wiedzę i inspiracje dotyczące zdrowego odżywiania, profilaktyki, zdrowia psychicznego oraz dbania o układ mięśniowo-szkieletowy. W ramach programu #DobryStan, Grupa PZU wprowadziła również benefity czasowe, takie jak „Dwie godziny dla rodziny. Dla Człowieka” oraz „4 godziny na urodziny”, które pozwalają pracownikom zadbać o dobrostanowe aspekty w swoim życiu.

 #Odpowiedzialna organizacja

Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych Spółki i przekazanie ich do realizacji przez Wyższą Kadrę Kierowniczą

2021

2022

2023

2024

Cel 2024

Realizacja celu

24 cele ESG 30 celów ESG 36 celów ESG 46 celów ESG Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych i przekazanie ich do realizacji przez WKK

       


Cele ESG zostały włączone w katalog rocznych celów Wyższej Kadry Kierowniczej. Obejmowały one zadania związane z realizacją wskaźników efektywności strategii ESG, odnosiły się do kluczowych projektów i inicjatyw z obszaru ESG. Poziom realizacji celów miał wpływ na wynagrodzenie zmienne za dany rok. W 2024 roku uwzględniono 46 celów ESG w celach strategicznych Spółki na rok 2024 i przekazano je do realizacji przez kadrę zarządzającą.

Włączenie wymagań ESG w kluczowe procesy zakupowe

2021

2022

2023

2024

Cel 2024

Realizacja celu

Analiza dot. włączenia wymagań ESG 46% 53% 100% 70%

       


PZU w pełni zintegrował kryteria ESG w swoich procesach zakupowych. Kluczowym dokumentem określającym wymagania wobec dostawców jest "Kodeks postępowania i dobrych praktyk ESG dostawców Grupy PZU." W 2024 roku wymagania ESG zostały uwzględnione we wszystkich kluczowych procesach zakupowych.

 

Zamknij