Standardy postępowania w PZU CO – szczegółowe regulacje
Zasady zarządzania konfliktem interesów
PZU Centrum Operacji dąży do ochrony interesów klientów. W codziennych wyborach i decyzjach biznesowych kierujemy się zasadami zarządzania konfliktem interesów, stale je monitorujemy i aktualizujemy. Mamy świadomość występowania w działalności biznesowej różnych form potencjalnego konfliktu interesów. Zwykle są to sytuacje, w których dochodzi – lub może dojść – do sprzeczności między:
- interesem spółki PZU CO lub osoby z nią powiązanej a interesem klienta,
- interesami dwóch lub więcej klientów PZU CO,
- interesem osoby powiązanej z PZU a PZU CO.
Nasze działania opieramy na wzajemnym zaufaniu i przejrzystej komunikacji. Dokładnie analizujemy każdy przypadek konfliktu interesów, zgodnie z przyjętą kulturą compliance PZU, w myśl naszej wartości „jesteśmy fair”.
Zasady postępowania z prezentami
PZU Centrum Operacji przyjąła szczegółowe regulacje, które dotyczą postępowania z prezentami. Aby zapewnić stosowanie dobrych praktyk i standardów rynkowych w tym zakresie, w Grupie PZU obowiązują jasne zasady przyjmowania i wręczania prezentów przez pracowników firmy. Przyjęcie lub wręczenie prezentu jest dozwolone wyłącznie w celu budowania relacji biznesowych lub w związku z okazaniem uprzejmości w relacjach z klientem lub partnerem biznesowym, jeżeli:
- wymagają tego najlepsze praktyki biznesowe,
- prezent jest przekazany zgodnie z obowiązującymi zasadami, w sposób otwarty i nie budzący podejrzeń,
- są zachowane zasady etyki i transparentności działań.
Program antykorupcyjny
Wprowadzony w PZU Centrum Operacji Program antykorupcyjny służy zachowaniu transparentności w relacjach pomiędzy Spółką a partnerami biznesowymi oraz ograniczeniu ryzyka korupcji. Program, wraz z Dobrymi Praktykami Grupy PZU, określa podstawowe standardy etyczne przyjęte w Grupie PZU. Przyczynić się one mają do budowy wzajemnego zaufania i szacunku pomiędzy PZU CO i jej partnerami biznesowymi.
Czym jest dla nas korupcja?
Korupcją jest bezpośrednie lub pośrednie żądanie, przyjęcie, udzielenie lub obietnica nienależnej korzyści majątkowej lub osobistej, w zamian za działanie lub zaniechanie określonego działania, w związku z pełnieniem funkcji w PZU CO.
Nasze zobowiązania
PZU Centrum Operacji SA deklaruje, że prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa i w sposób uczciwy. Przeciwdziałamy wszelkim formom korupcji, na którą mogą być narażone działania, które realizujemy.
W ramach realizacji zadań biznesowych oraz współpracy z partnerami biznesowymi stosujemy system identyfikacji, ograniczania i monitoringu ryzyka korupcji.
- Wdrażamy rozwiązania, które zarządzają ryzykiem korupcji i przeciwdziałają jej potencjalnym negatywnym wpływom.
- Stosujemy przejrzysty proces wyboru partnerów biznesowych – kierujemy się w szczególności oceną jakości ich usług, ceny, parametrów technicznych i przydatności.
- Zobowiązujemy naszych pracowników do działania w sposób uczciwy a także unikania czynników zwiększających ryzyko korupcji.
- Wdrażamy edukację antykorupcyjną do programu szkoleń obowiązkowych dla pracowników PZU CO.
- Odpowiedzialnie zarządzamy przypadkami konfliktu interesów, które mogą podważać naszą wiarygodność.
- Określamy zasady przyjmowania i wręczania prezentów lub korzyści.
- Unikamy transakcji, które ze względu na swój charakter lub sposób prowadzenia negocjacji handlowych mogłyby budzić wątpliwości lub sprawiać wrażenie niewłaściwych lub nielegalnych.
- Pracownicy PZU CO nie mogą żądać ani oczekiwać łapówek ani innych form nieuzasadnionego wzbogacenia się od partnerów biznesowych.
PZU Centrum Operacji umożliwia zgłaszanie zachowań mających znamiona korupcji na funkcjonujący w PZU CO adres: nieprawidlowoscico@pzu.pl. Więcej informacji na temat Systemu Zgłaszania Nieprawidłowości znajdziesz tutaj.
Czego oczekujemy od naszych partnerów biznesowych?
Jakakolwiek postać lub próba korupcji, w tym szantaż czy przekupstwo oraz jakiekolwiek inne nielegalne praktyki, są niedopuszczalne w relacjach biznesowych z PZU CO.
Od partnerów biznesowych PZU CO oczekujemy przestrzegania zasad, które sami stosujemy.
W szczególności partner biznesowy PZU Centrum Operacji:
- Powinien dbać o zgodność podejmowanych działań z przepisami prawa i normami etycznymi.
- Jest zobowiązany do działania z poszanowaniem wartości wymienionych w Dobrych Praktykach Grupy PZU oraz Kodeksie Dobrych Praktyk CSR Dostawców Grupy PZU.
- Podlega ocenie PZU CO w zakresie ryzyka korupcji.
- Będzie identyfikował i zgłaszał do PZU CO przypadki ryzyka konfliktu interesów w relacji ze Spółką w celu wypracowania sposobu zarządzenia nim.
- Nie może pośrednio ani bezpośrednio proponować, obiecywać, dawać i żądać korzyści majątkowych lub osobistych pracownikom PZU CO w celu uzyskania oczekiwanej decyzji, wywołania czy też zaniechania określonego działania.
- Nie powinien przekazywać korzyści majątkowych lub osobistych pracownikom PZU CO, ich krewnym lub osobom bliskim z naruszeniem obowiązujących w PZU CO zasad.
- Jest zobowiązany, co do zasady, do akceptacji klauzul antykorupcyjnych w umowach zawieranych z PZU CO.
Przykładowe klauzule antykorupcyjne PZU
- [Partner biznesowy] oświadcza, że zapoznał się z podstawowymi zasadami wynikającymi ze standardów antykorupcyjnych określonych przez Spółkę i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
- Naruszenie przez [Partnera Biznesowego] standardów antykorupcyjnych określonych przez Spółkę może być uznane za naruszenie postanowień umownych i stanowić podstawę rozwiązania umowy.
- [Partner biznesowy] wyraża zgodę by wszystkie płatności na Jego rzecz dokonywane były po otrzymaniu przez [Spółkę] faktury, lub innego dokumentu stanowiącego podstawę płatności.
System Zgłaszania Nieprawidłowości
PZU wdrożył tzw. Whistleblowing System, który umożliwia pracownikom i podmiotom współpracującym z PZU zgłaszanie nieprawidłowości natury etycznej, w szczególności tych, które stanowią złamanie przyjętych w PZU standardów postępowania wobec klientów lub zagrożenie dla interesu prawnego, finansowego lub reputacyjnego PZU.
System Zgłaszania Nieprawidłowości wspiera stosowanie w PZU standardów określonych w Dobrych praktykach PZU.