Sporządzenie i podawanie do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej (dalej: Informacja) za dany rok podatkowy stanowi realizację obowiązku, wynikającego z art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa CIT).
Niniejsza Informacja dotyczy realizacji strategii podatkowej przez Podatkową Grupę Kapitałową PZU (dalej: PGK PZU) oraz spółki wchodzące w jej skład w roku podatkowym 2024.
Dokument sporządzony został przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA (dalej: PZU SA), jako spółkę dominującą w PGK PZU i zawiera informacje w odniesieniu do PGK PZU oraz każdej ze spółek wchodzących w jej skład.
Celem Informacji jest przedstawienie najważniejszych danych o realizowanej przez PGK PZU strategii podatkowej.
Niniejszy dokument zawiera w szczególności informacje w zakresie:
Procesy i procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego:
Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU zobowiązana jest do przedstawienia informacji dotyczących realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
PGK PZU i tworzące ją Spółki dokonywały szeregu rozliczeń podatkowych, wynikających z podejmowanych przez nie działań, na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.
W roku podatkowym 2024, PGK PZU zrealizowała obowiązek podatkowy, wynikający z art. 1a ustawy CIT – jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółki tworzące PGK PZU identyfikowały i realizowały, zgodnie z przepisami i w wymaganym terminie, na podstawie ustaw, obowiązujących procedur i za pomocą wykwalifikowanego personelu, m.in. następujące obowiązki:
Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.
PGK PZU, zgodnie z art. 1a ust. 3a Ustawy CIT, reprezentuje podatkową grupę kapitałową wyłącznie w zakresie obowiązków wynikających z tej ustawy. Obowiązki związane z raportowaniem schematów podatkowych na podstawie Ordynacji podatkowej nie są realizowane przez PGK PZU jako podatnika, lecz przez poszczególne spółki wchodzące w jej skład, które samodzielnie odpowiadają za identyfikację oraz raportowanie schematów podatkowych.
Zgodnie z zasadami określonymi w Strategii podatkowej PGK PZU na lata 2024–2026, spółki należące do PGK PZU dokładają szczególnej staranności przy wypełnianiu obowiązków MDR. Spółki spełniające kryteria „kwalifikowanego korzystającego”, o których mowa w art. 86a § 4 Ordynacji podatkowej, wdrożyły wewnętrzną procedurę przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Procedura ta określa zasady identyfikacji potencjalnych uzgodnień podlegających raportowaniu, sposób dokumentowania czynności MDR oraz zasady upowszechniania wiedzy o obowiązkach wśród pracowników.
W ramach realizacji obowiązków MDR spółki należące do PGK PZU prowadziły systematyczny monitoring zdarzeń gospodarczych pod kątem wystąpienia cech rozpoznawczych schematów podatkowych, zapewniając prawidłowe i terminowe raportowanie zgodnie z przepisami prawa oraz z przyjętą procedurą dot. MDR.
Poniżej przedstawione zostały informacje dotyczące rodzaju oraz liczby informacji o schematach podatkowych przekazanych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej przez poszczególne spółki tworzące PGK PZU.
|
SPÓŁKA |
RRODZAJ INFORMACJI |
ILOŚĆ INFORMACJI |
| PZU SA | Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. | 5 |
| PZU Życie | Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. | 3 |
| LINK4 | Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. | 1 |
| LINK4 | Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku od czynności cywilno-prawnych. | 1 |
| PZU Zdrowie | Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. | 4 |
| PZU Pomoc | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| PZU LAB | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| TFI PZU | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| PZU Projekt 01 | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| PZU Finanse | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| PZU Centrum Operacji | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| Ogrodowa-Inwestycje | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| Omicron BIS | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| Tulare Investments | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
| Ipsilon | Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym. | |
Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy CIT, w niniejszej informacji uwzględnia się dane dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.
PGK PZU nie była stroną jakichkolwiek transakcji z podmiotami powiązanymi. Stronami transakcji były Spółki należące do PGK PZU.
Zgodnie z obowiązkami wynikającymi z przepisów zawartych w rozdziale 1a ustawy CIT, Spółki należące do PGK PZU analizowały relacje i transakcje przeprowadzane z podmiotami powiązanymi pod kątem ich zgodności z regulacjami prawa podatkowego. W przypadku zawierania transakcji z podmiotami, które nie mają siedziby na terytorium Polski, Spółki należące do PGK PZU weryfikowały zgodność tych transakcji pod kątem ich szczególnego zakresu dokumentowania.
Poniżej przedstawiamy wykaz przeprowadzonych transakcji wraz ze wskazaniem przedmiotu transakcji oraz nazwą podmiotu powiązanego, z którym transakcja została przeprowadzona.
|
SPÓŁKA |
PRZEDMIOT TRANSAKCJI |
PODMIOT POWIĄZANY |
| PZU SA |
|
Bank Pekao SA |
| PZU Życie |
|
Bank Pekao SA |
| LINK 4 |
|
PZU SA |
| PZU Zdrowie |
|
|
| PZU Centrum Operacji |
|
|
| TFI PZU |
|
|
Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Dla celów niniejszej Informacji, za dobrowolną formę współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej należy uznać umowę o współdziałanie w zakresie podatków pozostających we właściwości Krajowej Administracji Skarbowej zawartą między podatnikiem a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, zgodnie z art. 20s-20za Ordynacji Podatkowej.
PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU nie zawarły z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s – 20za Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 27c § 2 ust. 4 ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o wnioskach złożonych do organów podatkowych.
Poniżej przedstawiamy dane dotyczące wniosków złożonych do organów podatkowych przez PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU.
|
SPÓŁKA |
RODZAJ WNIOSKU |
PODATEK, KTÓREGO DOTYCZYŁ WNIOSEK |
| PZU SA | Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego |
Podatek CIT - obligacje rajowe - dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (art. 11o oraz 11t ustawy o CIT) Interpretacja sygn. 0111-KDIB2-1.4010.94.2024.2.AR Podatek VAT – dot. braku obowiązku podawania numeru KSeF w komunikacie płatności w sytuacji gdy płatności dokonuje ubezpieczyciel w ramach wypłaty odszkodowania (art. 108g ust. 1 ustawy o VAT) Interpretacja sygn. 0114-KDIP4-3.4012.133.2024.1.APR Podatek VAT – dot. braku obowiązku podawania numeru KSeF w komunikacie płatności w sytuacji gdy płatności dokonuje ubezpieczyciel w ramach wypłaty odszkodowania (art. 108g ust. 1 ustawy o VAT) Interpretacja sygn. 0114-KDIP4-3.4012.133.2024.1.APR Podatek CIT - ulga CSR - brak prawa do korzystania z tzw. Ulgi sponsoringowej w wysokości 50% KUP poniesionych na działalność sportową w związku z realizacją umów sponsoringowych zawieranych z Podmiotami Sponsorowanymi (art. 18ee ustawy o CIT Interpretacja sygn. 0114-KDIP2-1.4010.682.2024.4.PP Podatek od instytucji finansowych (FIN - podatek od aktywów) Czy Wnioskodawca jest podatnikiem zależnym lub współzależnym bezpośrednio lub pośrednio wobec jednego podmiotu lub grupy podmiotów powiązanych ze sobą, a w konsekwencji czy Wnioskodawca ma prawo oraz będzie mieć prawo odrębnie od pozostałych podmiotów z Ubezpieczeniowej Grupy PZU pomniejszyć podstawę opodatkowania z tytułu PIF liczoną jako suma wartości aktywów, wynikającą z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami u.o r. o kwotę 2 mld zł? (art. 5 ust. 2 zdanie 2 ustawy o FIN) Interpretacja sygn. 0111-KDIB1-3.4016.16.2024.1.PC – odmowa wszczęcia postępowania |
| PZU Życie | Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego |
Podatek PIT - dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika i wystawienie PIT 8C za rok, w którym odpowiedzialność Spółki z tytułu umowy ubezpieczenia wygasła z uwagi na spadek wartości rachunku udziałów do zera. (art. 39 ust. 3 w zw. art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT) Interpretacja sygn. 0114-KDIP3-1.4011.156.2024.1.AK z dnia 12.04.2024 r. Podatek CIT - skutki podatkowe przystąpienia do zagranicznego funduszu inwestycyjnego (art. 11k ust. 1 i art. 11t ust. 1 ustawy o CIT) Interpretacja sygn. 0114-KDIP2-2.4010.71.2024.2.RK z dnia 12.04.2024 r. Podatek PIT - dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Spółce od 1 stycznia 2024 r. obowiązkach sporządzenia oraz przesłania Uposażonemu oraz właściwemu Urzędowi Skarbowemu informacji PIT-8C w przypadku wypłaty świadczeń z tytułu umów ubezpieczenia. (art. 39 ust. 3 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT) Interpretacja sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.407.2024.1.MS z dnia 08.08.2024 r. |
| LINK 4 | Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego | Wspólny z PZU SA, PZU na Życie SA, TUW PZUW wniosek w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych |
| TFI PZU | Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego |
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych – zasady opodatkowania wynagrodzeń zmiennych Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – zastosowanie przepisów dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej |
Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 5 Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji dotyczących dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy PIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU nie dokonywały rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w:
Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
W przepisach dotyczących obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o zrealizowanej strategii podatkowej, nie wprowadzono legalnej definicji pojęcia „działania restrukturyzacyjne”. Na potrzeby niniejszej informacji przyjęto, iż przez „działania restrukturyzacyjne” rozumie się istotne zmiany w strukturze organizacyjnej, kapitałowej lub operacyjnej Grupy PZU, w tym w szczególności: łączenia, podziały, przekształcenia spółek, zmiany w strukturze właścicielskiej oraz przeniesienie obszarów działalności pomiędzy spółkami.
Działania te mają charakter prawno-biznesowy i są podejmowane w celu zwiększenia efektywności operacyjnej, optymalizacji procesów oraz dostosowania modelu biznesowego do zmieniających się warunków rynkowych.
25 stycznia 2024 r. PZU SA sfinalizowało transakcję nabycia 100% udziałów w kapitale zakładowym Polski Gaz Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych od Orlen S.A. W wyniku tej transakcji do Grupy PZU weszło również Polski Gaz Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych na Życie, będące podmiotem zależnym przejętego podmiotu.
30 kwietnia 2024 r. nastąpiło połączenie PZU Zdrowie (spółka przejmująca) ze spółką CM Nowa 5 sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim (spółka przejmowana).
31 lipca 2024 r. nastąpiło połączenie PZU Zdrowie (spółka przejmująca) ze spółką Starówka sp. z o.o. w trybie art. 492 § 1 KSH.