Informacja o realizowanej strategii podatkowej Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU za 2024 rok

Podstawa prawna i cel sporządzenia informacji

Sporządzenie i podawanie do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej (dalej: Informacja) za dany rok podatkowy stanowi realizację obowiązku, wynikającego z art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa CIT). 

Niniejsza Informacja dotyczy realizacji strategii podatkowej przez Podatkową Grupę Kapitałową PZU (dalej: PGK PZU) oraz spółki wchodzące w jej skład w roku podatkowym 2024.

Dokument sporządzony został przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA (dalej: PZU SA), jako spółkę dominującą w PGK PZU i zawiera informacje w odniesieniu do PGK PZU oraz każdej ze spółek wchodzących w jej skład.

Celem Informacji jest przedstawienie najważniejszych danych o realizowanej przez PGK PZU strategii podatkowej. 

Niniejszy dokument zawiera w szczególności informacje w zakresie:

  • procesów i procedur dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
  • realizacji przez PGK PZU obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 
  • raportowania schematów podatkowych,
  • transakcji z podmiotami powiązanymi,
  • dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
  • złożonych wniosków do organów podatkowych,
  • rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową,
  • działań restrukturyzacyjnych.

Informacja o PGK PZU i strategii podatkowej PGK PZU

PGK PZU została zawiązana na podstawie Umowy Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU zawartej w dniu 10 listopada 2023 roku na lata podatkowe 2024, 2025 i 2026, zarejestrowanej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w dniu 13 grudnia 2023 roku.
 
W skład PGK PZU w latach 2024 – 2026 wchodzą: 
  1. PZU SA jako spółka dominująca i reprezentująca PGK PZU, 
  2. Spółki zależne:
  • Powszechny Zakład Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna (dalej: PZU Życie),
  • PZU Centrum Operacji Spółka Akcyjna (dalej: PZU Centrum Operacji),
  • PZU Pomoc Spółka Akcyjna (dalej: PZU Pomoc),
  • PZU Zdrowie Spółka Akcyjna (dalej: PZU Zdrowie),
  • PZU LAB Spółka Akcyjna (dalej: PZU LAB),
  • PZU Finanse Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: PZU Finanse),
  • LINK4 Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna (dalej: LINK4),
  • Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Spółka Akcyjna (dalej: TFI PZU),
  • Ogrodowa-Inwestycje Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Ogrodowa-Inwestycje),
  • Ipsilon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Ipsilon),
  • Omicron BIS Spółka Akcyjna (dalej: Omicron BIS),
  • Tulare Investments Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Tulare Investments),
  • PZU Projekt 01 Spółka Akcyjna (dalej: PZU Projekt),
– dalej zwane łącznie: Spółkami.
 
Działalność Spółek należących do PGK PZU prowadzona jest zasadniczo w obszarze usług ubezpieczeniowych, jak również w zakresie m.in. usług finansowych, likwidacji szkód czy usług medycznych. Działalność Spółek regulowana jest szeregiem przepisów szczegółowych, w tym m.in. dotyczących działalności ubezpieczeniowej oraz przepisów dotyczących spółek giełdowych. Działalność Spółek, objętych przepisami dotyczącymi nadzoru nad rynkiem finansowym, podlega także nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. 
 
W 2024 roku PGK PZU oraz Spółki należące do PGK PZU dochowywały należytej staranności przy wypełnianiu spoczywających na nich obowiązków, dbając o rzetelne, prawidłowe i terminowe rozliczanie zobowiązań podatkowych oraz podejmując niezbędne działania zapobiegające naruszeniom prawa podatkowego. Decyzje biznesowe podejmowane były z uwzględnieniem oceny ryzyka podatkowego.
 
Uchwałami Zarządu PZU SA zostały przyjęte:
 
  • Strategia Grupy PZU na lata 2021–2024 - #PZU Potencjał i wzrost - Dbamy o to, co w życiu jest najważniejsze (dalej: Strategia Grupy PZU),
  • Strategia podatkowa Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU na lata 2024–2026 (dalej: Strategia podatkowa PGK PZU).
Strategia podatkowa PGK PZU została opracowana przy uwzględnieniu standardów i zasad zarządzania kwestiami podatkowymi, w szczególności w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, wypracowanych na przestrzeni wielu lat funkcjonowania Spółek tworzących PGK PZU.
 
Strategia podatkowa PGK PZU jest spójna ze Strategią Grupy PZU, w tym z wyznawanymi wartościami etycznymi oraz wynikającymi z tych wartości celami biznesowymi. Przede wszystkim Strategia podatkowa PGK PZU odwołuje się do zasad uczciwości przyjętych w Strategii Grupy PZU, która wyrażana jest m.in. poprzez dotrzymywanie zobowiązań i stosowanie przejrzystych zasad prowadzenia działalności.
 
Strategia podatkowa PGK PZU jest zgodna także z innymi procedurami obowiązującymi w PGK PZU, w tym w szczególności z Dobrymi Praktykami Grupy PZU oraz Polityką Compliance, w ramach której PGK PZU zwraca szczególną uwagę na prowadzenie działalności z poszanowaniem przepisów prawa i norm etycznych, a także na wdrażaniu w PGK PZU transparentnych i jednoznacznych reguł postępowania, prowadzących do świadomego zarządzania podejmowanymi w PGK PZU działaniami.
 
Do naczelnych zasad w zakresie realizacji obowiązków podatkowych oraz zarządzania ryzykiem podatkowym należą terminowość, transparentność i otwartość na współpracę z organami podatkowymi. Kluczową zasadą jest brak akceptacji dla świadomego podejmowania ryzyka podatkowego, zarówno w kontekście działań podatkowych, jak i biznesowych. Realizacja tych zasad odbywa się z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, takich jak:
  • przejrzysty podział ról i odpowiedzialności poszczególnych jednostek w ramach struktury PGK PZU i Spółek tworzących PGK PZU, 
  • procedury wewnętrzne regulujące sposób postępowania i realizację obowiązków podatkowych, 
  • narzędzia informatyczne, które wspierają dokonywanie rozliczeń podatkowych, 
  • możliwości współpracy z ekspertami zewnętrznymi,
  • możliwości współpracy z organami podatkowymi. 
Istotnym obszarem realizowanej strategii podatkowej jest planowanie transakcji i zdarzeń, ich analiza podatkowa oraz identyfikacja obszarów szczególnej wrażliwości mogących powodować wystąpienie ryzyka na gruncie przepisów prawa podatkowego.

Procesy i procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU zobowiązana jest do przedstawienia informacji o procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
 

Procesy i procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego:

  1. Procedura rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych.
  2. Procedura rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.
  3. Procedura rozliczenia podatku od nieruchomości.
  4. Procedura rozliczania podatku od towarów i usług. 
  5. Procedura rozliczania i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (WHT).
  6. Procedura cen transferowych.
  7. Procedura rozliczania podatku od aktywów w podmiotach Grupy PZU prowadzących działalność ubezpieczeniową.
  8. Procedura okresowej oceny transakcji zawieranych przez PZU SA z podmiotami powiązanymi na warunkach rynkowych w ramach zwykłej działalności.
  9. Procedura rozliczania podatku od czynności cywilno-prawnych.
  10. Procedura przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
  11. Porozumienie dotyczące zasad funkcjonowania Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU zawarte w dniu 27 marca 2024 r. na lata 2024-2026, które określa m.in.:
    – zasady, tryb oraz terminy sporządzania przez Spółki tworzące PGK miesięcznych kalkulacji podatku dochodowego od osób prawnych oraz rocznych sprawozdań, niezbędnych do prawidłowego sporządzenia zeznań rocznych w podatku dochodowym od osób prawnych w imieniu Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU; 
    – zasady i tryb obliczenia w prawidłowy sposób i następnie terminowego wpłacania przez Spółkę dominującą zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych należnego od PGK;
    – zasady i tryb sporządzenia zeznań rocznych o wysokości osiągniętego dochodu przez PGK;
    – zasady odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe Spółek tworzących PGK;
    – zasady bieżącego monitorowania sposobu wypełnienia przez PGK warunków niezbędnych do utrzymania statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych;
    – sposób postępowania Spółek tworzących PGK w trakcie kontroli podatkowych, postępowań kontrolnych oraz postępowań podatkowych dotyczących PGK;
    – zasady występowania o interpretacje podatkowe po założeniu PGK;
    – zasady rozliczania należności/nadpłat w trakcie i po zakończeniu Umowy Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU;
    – zasady dot. polityki cen transferowych oraz sporządzania Strategii podatkowej PGK;
    – obowiązki Spółek tworzących Podatkową Grupę Kapitałową PZU i Spółki dominującej.
     
  12. Polityka podatkowa Grupy PZU – Polityka precyzuje zasady obligatoryjnej współpracy pomiędzy podmiotami będącymi stronami Porozumienia w zakresie wybranych obowiązków grupowych wynikających z przepisów prawa, w których PZU SA została wskazana jako podmiot odpowiedzialny lub podmiot dominujący.
  13. Procedura identyfikacji klientów dla celów FATCA i CRS. 
Wskazane procesy i procedury są wdrażane w poszczególnych podmiotach tworzących PGK PZU najczęściej w formie odrębnych regulacji, dostosowanych do specyfiki działalności danej spółki. Ich zakres jest zbliżony, jednak ze względu na różnice organizacyjne i charakter prowadzonej działalności funkcjonują jako odrębne rozwiązania.
 
Ponadto, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, Spółki tworzące PGK PZU monitorowały zmiany w otoczeniu prawnym, wykładni prawa oraz liniach interpretacyjnych wypracowanych w orzecznictwie i przez organy podatkowe, a wdrożone procesy i procedury były na bieżąco aktualizowane, aby dostosować podejmowane działania i decyzje do obowiązujących przepisów oraz potrzeb PGK PZU i spółek wchodzących w jej skład. Należy podkreślić, że w ramach PGK PZU funkcjonują również procedury i procesy mające pośredni wpływ na realizację strategii podatkowej, związane głównie z obszarami prawnymi, księgowymi, sprawozdawczymi i kontrolnymi.

Realizacja obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU zobowiązana jest do przedstawienia informacji dotyczących realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

PGK PZU i tworzące ją Spółki dokonywały szeregu rozliczeń podatkowych, wynikających z podejmowanych przez nie działań, na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego. 

W roku podatkowym 2024, PGK PZU zrealizowała obowiązek podatkowy, wynikający z art. 1a ustawy CIT – jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych. 
Spółki tworzące PGK PZU identyfikowały i realizowały, zgodnie z przepisami i w wymaganym terminie, na podstawie ustaw, obowiązujących procedur i za pomocą wykwalifikowanego personelu, m.in. następujące obowiązki:

  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy o podatku od towarów i usług,
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (dot. PZU SA, PZU Życie, LINK4),
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy o podatku od nieruchomości i opłatach lokalnych,
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy PIT – jako płatnik podatku u źródła od należności wypłacanych nierezydentom
  • obowiązek podatkowy wynikający z ustawy CIT.

Raportowanie schematów podatkowych

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych.

PGK PZU, zgodnie z art. 1a ust. 3a Ustawy CIT, reprezentuje podatkową grupę kapitałową wyłącznie w zakresie obowiązków wynikających z tej ustawy. Obowiązki związane z raportowaniem schematów podatkowych na podstawie Ordynacji podatkowej nie są realizowane przez PGK PZU jako podatnika, lecz przez poszczególne spółki wchodzące w jej skład, które samodzielnie odpowiadają za identyfikację oraz raportowanie schematów podatkowych.

Zgodnie z zasadami określonymi w Strategii podatkowej PGK PZU na lata 2024–2026, spółki należące do PGK PZU dokładają szczególnej staranności przy wypełnianiu obowiązków MDR. Spółki spełniające kryteria „kwalifikowanego korzystającego”, o których mowa w art. 86a § 4 Ordynacji podatkowej, wdrożyły wewnętrzną procedurę przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Procedura ta określa zasady identyfikacji potencjalnych uzgodnień podlegających raportowaniu, sposób dokumentowania czynności MDR oraz zasady upowszechniania wiedzy o obowiązkach wśród pracowników.

W ramach realizacji obowiązków MDR spółki należące do PGK PZU prowadziły systematyczny monitoring zdarzeń gospodarczych pod kątem wystąpienia cech rozpoznawczych schematów podatkowych, zapewniając prawidłowe i terminowe raportowanie zgodnie z przepisami prawa oraz z przyjętą procedurą dot. MDR.

Poniżej przedstawione zostały informacje dotyczące rodzaju oraz liczby informacji o schematach podatkowych przekazanych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej przez poszczególne spółki tworzące PGK PZU.

 

SPÓŁKA

RRODZAJ INFORMACJI

ILOŚĆ INFORMACJI

PZU SA Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. 5
PZU Życie Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. 3
LINK4 Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. 1
LINK4 Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku od czynności cywilno-prawnych. 1
PZU Zdrowie Informacja o schemacie podatkowym dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych. 4
PZU Pomoc Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
PZU LAB Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
TFI PZU Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
PZU Projekt 01 Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
PZU Finanse Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
PZU Centrum Operacji Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
Ogrodowa-Inwestycje Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
Omicron BIS Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
Tulare Investments Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.
Ipsilon Spółka nie przekazywała informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji w roku podatkowym.

 

Transakcje z podmiotami powiązanymi

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy CIT, w niniejszej informacji uwzględnia się dane dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.

PGK PZU nie była stroną jakichkolwiek transakcji z podmiotami powiązanymi. Stronami transakcji były Spółki należące do PGK PZU.

Zgodnie z obowiązkami wynikającymi z przepisów zawartych w rozdziale 1a ustawy CIT, Spółki należące do PGK PZU analizowały relacje i transakcje przeprowadzane z podmiotami powiązanymi pod kątem ich zgodności z regulacjami prawa podatkowego. W przypadku zawierania transakcji z podmiotami, które nie mają siedziby na terytorium Polski, Spółki należące do PGK PZU weryfikowały zgodność tych transakcji pod kątem ich szczególnego zakresu dokumentowania.

Poniżej przedstawiamy wykaz przeprowadzonych transakcji wraz ze wskazaniem przedmiotu transakcji oraz nazwą podmiotu powiązanego, z którym transakcja została przeprowadzona.

 

SPÓŁKA

PRZEDMIOT TRANSAKCJI

PODMIOT POWIĄZANY

PZU SA
  • Depozyty negocjowane
  • Działalność lokacyjna – transakcje Buy-sell-back
Bank Pekao SA
PZU Życie
  • Depozyty negocjowane
  • Działalność lokacyjna – transakcje Buy-sell-back
Bank Pekao SA
LINK 4
  • Podwyższenie kapitału
  • Reasekuracja składka
PZU SA
PZU Zdrowie
  • Sprzedaż usług medycznych
  • Zakup usług informatycznych i sprzętu IT
  • Umowa pożyczki
  • PZU Życie SA
  • TUW PZUW
  • Alior Bank SA
  • CM Medica sp. z o.o.
  • PZU Centrum Operacji SA
PZU Centrum Operacji
  • Usługi informatyczne - standardowe, service desk, dostęp do sieci korporacyjnej, skrzynki email, zapewnienie infrastruktury IT
  • Usługi Contact Center, m.in. prowadzenie infolinii dla Klientów PZU Pomoc, sprzedaży i posprzedażowej obsługi produktów i usług PZU Pomoc, prowadzenie komunikacji z Klientami
  • Zapewnienie infrastruktury Contact Center niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania Infolinii OM
  • TFI PZU SA
  • PZU Pomoc SA
  • PZU Zdrowie SA
  • TUW PZUW
TFI PZU
  • Usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi
  • Usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych
  • Usługi agenta transferowego
  • Usługi informatyczne
  • Usługi najmu powierzchni biurowej
  • Lokaty terminowe
  • inPZU Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty
  • PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Parasolowy
  • PZU Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty Universum
  • PZU SA
  • Pekao Financial Services sp. z o.o.
  • PZU Centrum Operacji SA
  • Bank Pekao SA

 

Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.

Dla celów niniejszej Informacji, za dobrowolną formę współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej należy uznać umowę o współdziałanie w zakresie podatków pozostających we właściwości Krajowej Administracji Skarbowej zawartą między podatnikiem a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, zgodnie z art. 20s-20za Ordynacji Podatkowej.  

PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU nie zawarły z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s – 20za Ordynacji podatkowej.

 

Wnioski złożone do organów podatkowych

Zgodnie z art. 27c § 2 ust. 4 ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o wnioskach złożonych do organów podatkowych.

Poniżej przedstawiamy dane dotyczące wniosków złożonych do organów podatkowych przez PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU.

SPÓŁKA

RODZAJ WNIOSKU

PODATEK, KTÓREGO DOTYCZYŁ WNIOSEK

PZU SA Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Podatek CIT - obligacje rajowe - dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (art. 11o oraz 11t ustawy o CIT)

Interpretacja sygn. 0111-KDIB2-1.4010.94.2024.2.AR

Podatek VAT – dot. braku obowiązku podawania numeru KSeF w komunikacie płatności w sytuacji gdy płatności dokonuje ubezpieczyciel w ramach wypłaty odszkodowania (art. 108g ust. 1 ustawy o VAT)

Interpretacja sygn. 0114-KDIP4-3.4012.133.2024.1.APR

Podatek VAT – dot. braku obowiązku podawania numeru KSeF w komunikacie płatności w sytuacji gdy płatności dokonuje ubezpieczyciel w ramach wypłaty odszkodowania (art. 108g ust. 1 ustawy o VAT)

Interpretacja sygn. 0114-KDIP4-3.4012.133.2024.1.APR

Podatek CIT - ulga CSR - brak prawa do korzystania z tzw. Ulgi sponsoringowej w wysokości 50% KUP poniesionych na działalność sportową w związku z realizacją umów sponsoringowych zawieranych z Podmiotami Sponsorowanymi (art. 18ee ustawy o CIT

Interpretacja sygn. 0114-KDIP2-1.4010.682.2024.4.PP Podatek od instytucji finansowych

(FIN - podatek od aktywów)

Czy Wnioskodawca jest podatnikiem zależnym lub współzależnym bezpośrednio lub pośrednio wobec jednego podmiotu lub grupy podmiotów powiązanych ze sobą, a w konsekwencji czy Wnioskodawca ma prawo oraz będzie mieć prawo odrębnie od pozostałych podmiotów z Ubezpieczeniowej Grupy PZU pomniejszyć podstawę opodatkowania z tytułu PIF liczoną jako suma wartości aktywów, wynikającą z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami u.o r. o kwotę 2 mld zł?

(art. 5 ust. 2 zdanie 2 ustawy o FIN)

Interpretacja sygn. 0111-KDIB1-3.4016.16.2024.1.PC – odmowa wszczęcia postępowania

PZU Życie Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Podatek PIT - dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika i wystawienie PIT 8C za rok, w którym odpowiedzialność Spółki z tytułu umowy ubezpieczenia wygasła z uwagi na spadek wartości rachunku udziałów do zera. (art. 39 ust. 3 w zw. art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT)

Interpretacja sygn. 0114-KDIP3-1.4011.156.2024.1.AK z dnia 12.04.2024 r.

Podatek CIT - skutki podatkowe przystąpienia do zagranicznego funduszu inwestycyjnego

(art. 11k ust. 1 i art. 11t ust. 1 ustawy o CIT)

Interpretacja sygn. 0114-KDIP2-2.4010.71.2024.2.RK z dnia 12.04.2024 r.

Podatek PIT - dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Spółce od 1 stycznia 2024 r. obowiązkach sporządzenia oraz przesłania Uposażonemu oraz właściwemu Urzędowi Skarbowemu informacji PIT-8C w przypadku wypłaty świadczeń z tytułu umów ubezpieczenia.

(art. 39 ust. 3 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT)

Interpretacja sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.407.2024.1.MS z dnia 08.08.2024 r.

LINK 4 Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Wspólny z PZU SA, PZU na Życie SA, TUW PZUW wniosek w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych
TFI PZU Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych – zasady opodatkowania wynagrodzeń zmiennych

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – zastosowanie przepisów dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej

 

Rozliczenia podatkowe na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 5 Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji dotyczących dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy PIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.

PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU nie dokonywały rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w: 

  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
  • Obwieszczeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej.

 

Działania restrukturyzacyjne

Zgodnie z art. 27c ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy CIT, w ramach wykonywania obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, PGK PZU oraz Spółki tworzące PGK PZU zobowiązane są do przedstawienia informacji o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisach dotyczących obowiązku sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o zrealizowanej strategii podatkowej, nie wprowadzono legalnej definicji pojęcia „działania restrukturyzacyjne”.  Na potrzeby niniejszej informacji przyjęto, iż przez „działania restrukturyzacyjne” rozumie się istotne zmiany w strukturze organizacyjnej, kapitałowej lub operacyjnej Grupy PZU, w tym w szczególności: łączenia, podziały, przekształcenia spółek, zmiany w strukturze właścicielskiej oraz przeniesienie obszarów działalności pomiędzy spółkami. 

Działania te mają charakter prawno-biznesowy i są podejmowane w celu zwiększenia efektywności operacyjnej, optymalizacji procesów oraz dostosowania modelu biznesowego do zmieniających się warunków rynkowych.
 

Przejęcia i nabycia

25 stycznia 2024 r. PZU SA sfinalizowało transakcję nabycia 100% udziałów w kapitale zakładowym Polski Gaz Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych od Orlen S.A. W wyniku tej transakcji do Grupy PZU weszło również Polski Gaz Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych na Życie, będące podmiotem zależnym przejętego podmiotu.
 

Połączenia spółek

30 kwietnia 2024 r. nastąpiło połączenie PZU Zdrowie (spółka przejmująca) ze spółką CM Nowa 5 sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim (spółka przejmowana).

31 lipca 2024 r. nastąpiło połączenie PZU Zdrowie (spółka przejmująca) ze spółką Starówka sp. z o.o. w trybie art. 492 § 1 KSH.

 

Zamknij