13 lipca 2009

Ogłoszenie o zmianach do „Regulaminu prowadzenia IKE przez fundusze inwestycyjne TFI PZU S.A.

Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU S.A. ogłasza niniejszym o następujących zmianach do „Regulaminu prowadzenia indywidualnych kont emerytalnych przez fundusze inwestycyjne TFI PZU S.A.:

1.W § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1.    Regulamin prowadzenia indywidualnych kont emerytalnych przez fundusze inwestycyjne TFI PZU S.A. („Regulamin IKE”) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych prowadzonych przez:

1)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Papierów Dłużnych POLONEZ, 
2)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Akcji KRAKOWIAK, 
3)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Stabilnego Wzrostu MAZUREK,
4)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Gotówkowy,
5)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Zrównoważony,
6)PZU Fundusz Inwestycyjny Otwarty Akcji NOWA EUROPA,
7)inne fundusze inwestycyjne oferujące i zbywające jednostki uczestnictwa kategorii IKE
zarządzane przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU S.A., z siedzibą w Warszawie, Al. Jana Pawła II 24.”.

2.W § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.    Informacja o dniu, od którego fundusze, o których mowa w ust. 1 pkt 7 rozpoczną oferowanie oraz zbywanie jednostek uczestnictwa kategorii IKE, będzie zamieszczana na stronie internetowej Towarzystwa www.pzu.pl.”.

3.W § 2 ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8)    Ustawie o IKE –oznacza to ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm.),”.

4.W § 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.    Osoba, która dokonała wypłaty jednorazowej albo wypłaty pierwszej raty zgromadzonych przez siebie środków z IKE, nie może zawrzeć Umowy o prowadzenie IKE.”.

5.W § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.    W ramach Umowy o prowadzenie IKE, na zasadach i przy spełnieniu warunków określonych w statutach Funduszy oraz  Ustawie o IKE, Oszczędzający może składać dyspozycje wpłaty, wypłaty jednorazowej bądź ratalnej, przyjęcia lub dokonania wypłaty transferowej, dyspozycję zwrotu całości bądź części środków zgromadzonych na Rejestrach IKE.”.

6.W § 6 ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)    dyspozycje wypłaty jednorazowej bądź ratalnej, zwrotu całości bądź części środków zgromadzonych na Rejestrach IKE oraz dyspozycje dokonania wypłaty transferowej do innego IKE lub pracowniczego programu emerytalnego składane są wyłącznie w formie pisemnej, na formularzach, których wzory określa Towarzystwo,”.

7.W § 6 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7.    W przypadku Rejestrów IKE możliwe jest działanie przez pełnomocnika wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego w formie z podpisami notarialnie poświadczonymi bądź w formie aktu notarialnego. Ograniczenie to nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych Towarzystwu i agentowi transferowemu.”.

8.§ 8 otrzymuje tytuł „Wpłaty”.

9.W § 8 dodaje się kolejny ustęp 6 w brzmieniu:

„6.    Oszczędzający, który złożył dyspozycję wypłaty pierwszej raty środków zgromadzonych na Rejestrach IKE nie może dokonać Wpłaty na IKE ani złożyć dyspozycji przyjęcia wypłaty transferowej.”.

10.§ 9 otrzymuje brzmienie:

„§ 9.
Rejestr Dodatkowy

1.Za nadwyżkę wpłat ponad limit, o którym mowa w § 8 ust. 3, zbywane są jednostki uczestnictwa kategorii IKE ewidencjonowane na Rejestrze Dodatkowym. 
2.Rejestr Dodatkowy prowadzony jest w Funduszu wskazanym przez Oszczędzającego.
3.Oszczędzający może w każdej chwili dokonać odkupienia jednostek uczestnictwa ewidencjonowanych na Rejestrze Dodatkowym, składając zlecenie odkupienia w sposób określony w statucie odpowiedniego Funduszu. 
4.Zlecenia nabycia oraz zlecenia zamiany jednostek uczestnictwa ewidencjonowanych na Rejestrze Dodatkowym mogą być składane wyłącznie w sposób określony w Regulaminie IKE, na podstawie dyspozycji wpłaty, o której mowa w § 7, lub w celu dokonania zmiany, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 3.
5.Z dniem realizacji złożonej przez Oszczędzającego dyspozycji zwrotu całości środków zgromadzonych na Rejestrach IKE, wypłaty jednorazowej lub ostatniej raty środków zgromadzonych na Rejestrach IKE bądź wypłaty transferowej z Rejestrów IKE na IKE prowadzone przez inną instytucje finansową lub do pracowniczego programu emerytalnego, następuje odkupienie wszystkich jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrze Dodatkowym. 
6.W przypadku dokonania wypłaty transferowej z Rejestrów IKE, środki pochodzące z odkupienia jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrze Dodatkowym przekazywane są na rachunek bankowy wskazany przez Oszczędzającego w Umowie o prowadzenie IKE.
7.W przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 1 pkt 2, za środki pochodzące z odkupienia jednostek uczestnictwa ewidencjonowanych na Rejestrze Dodatkowym nabywane są jednostki uczestnictwa kategorii A we wskazanym Funduszu. Przy realizacji tego zlecenia Fundusze nie pobierają opłat manipulacyjnych.”.

11.W § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.    Przy składaniu dyspozycji wypłaty Oszczędzający albo osoba uprawniona, o której mowa w ust. 1 pkt 4, zobowiązana jest do:
1)wskazania właściwego dla podatku dochodowego od osób fizycznych Oszczędzającego albo osoby uprawnionej Naczelnika Urzędu Skarbowego,
2)przedstawienia decyzji organu rentowego o przyznaniu prawa do emerytury – w przypadku, gdy Oszczędzający nie ukończył 60 roku życia.”.

12.Po § 14 dodaje się kolejny § 14a w brzmieniu:

„§ 14a.
Wypłata ratalna

1.Na zasadach określonych w § 14 Oszczędzający albo osoba uprawniona, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 4 może złożyć wniosek o ratalną wypłatę środków zgromadzonych na Rejestrach IKE. 
2.Kwota pojedynczej raty wypłacanych środków nie może być mniejsza niż 500 zł, chyba że wypłacie podlega ostatnia rata zgromadzonych środków. 
3.Składający dyspozycję wypłaty w ratach określa liczbę rat, w których żąda wypłaty środków, bądź wartość pojedynczej raty, nie mniejszą niż 500 zł, wskazuje datę wypłaty pierwszej raty oraz wskazuje częstotliwość wypłaty rat. 
4.Wypłaty poszczególnych rat realizowane są proporcjonalnie z każdego Funduszu prowadzącego na rzecz Oszczędzającego IKE.
5.W przypadku gdy na skutek dyspozycji wypłaty w ratach określającej liczbę żądanych rat, wypłacana rata miałaby mieć wartość mniejszą niż 500 zł, wypłacie w ramach danej raty podlega kwota 500 zł. 
6.Dyspozycja wypłaty środków w ratach może być w każdym czasie zmieniona na wypłatę jednorazową. W takim przypadku wypłacie podlegają pozostałe środki zgromadzone na Rejestrach IKE. Składający dyspozycję może również złożyć dyspozycję zmieniającą wysokość rat lub ich liczbę.”.

13.§ 16 otrzymuje brzmienie:

„§ 16.
Zwrot

1.Zwrot środków zgromadzonych na Rejestrach IKE następuje w razie wypowiedzenia Umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej. Przedmiotem zwrotu jest całość środków zgromadzonych na Rejestrach IKE w Funduszach.

2.W przypadku, gdy na IKE Oszczędzającego przyjęto wypłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego, Fundusze przed dokonaniem zwrotu, w ciągu 7 dni od dnia złożenia przez Oszczędzającego wypowiedzenia Umowy o prowadzenie IKE, przekazują na rachunek bankowy wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwotę w wysokości 30% sumy składek podstawowych wpłaconych do pracowniczego programu emerytalnego.
3.Środki zgromadzone na Rejestrach IKE mogą być obciążone zastawem. Zaspokojenie wierzytelności zabezpieczonej zastawem na środkach zgromadzonych na Rejestrach IKE jest traktowane jako zwrot całości środków i powoduje, że pozostałe środki zgromadzone na Rejestrach IKE są przekazywane Oszczędzającemu.”.

14.Po § 16 dodaje się kolejny § 16a w brzmieniu:

„§ 16a.
Zwrot częściowy

1.Po upływie 12 miesięcy od zawarcia Umowy o prowadzenie IKE, Oszczędzający może złożyć dyspozycję zwrotu części środków zgromadzonych na Rejestrach IKE. Przed upływem tego okresu Oszczędzający może złożyć dyspozycję zwrotu całości środków zgromadzonych na IKE zgodnie z § 16.
2.Zwrot częściowy może być realizowany wyłącznie ze środków zgromadzonych na Rejestrach IKE a pochodzących z Wpłaty na IKE oraz dyspozycji przyjęcia wypłaty transferowej w części pochodzącej z wpłat dokonanych na IKE.
3.Wysokość zwrotu częściowego nie może być niższa niż 1.000 zł. 
4.W dniu realizacji dyspozycji zwrotu częściowego, szacowana wartość pozostałych na Rejestrach IKE środków nie może być mniejsza niż 3.500 zł. 
5.W przypadku gdy dyspozycja zwrotu częściowego obejmuje kwotę, której zwrot spowodowałby pozostawienie na Rejestrach IKE kwoty mniejszej niż 3.500 zł, zwrot częściowy realizowany jest do wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy wartością środków zgromadzonych na Rejestrach IKE a kwotą 3.500 zł, chyba że zwrotowi miałaby podlegać kwota mniejsza niż 1.000 zł. W takim przypadku dyspozycja zwrotu nie podlega realizacji.
6.W przypadku gdy dyspozycja zwrotu częściowego obejmuje kwotę, której zwrot spowodowałby wypłatę środków pochodzących z innych wpłat niż wpłaty na IKE, to zwrot częściowy zostanie realizowany do wysokości środków pochodzących z wpłat na IKE oraz z uwzględnieniem postanowień ust. 3 - 5. 
7.Zwrot częściowy realizowany jest proporcjonalnie z każdego Funduszu prowadzącego na rzecz Oszczędzającego IKE.
8.Złożenie przez Oszczędzającego dyspozycji zwrotu częściowego nie wymaga wypowiedzenia Umowy o prowadzenie IKE.”.

15.§ 17 otrzymuje brzmienie:

„§ 17.
Zwrot, wypłata, wypłata transferowa – przekazanie środków

1.Osoba składająca dyspozycję wypłaty jednorazowej bądź w ratach, zwrotu częściowego bądź całości środków zgromadzonych na Rejestrach IKE dokonuje wyboru jednego z następujących sposobów przekazania przez Fundusze środków pochodzących z realizacji zleceń odkupienia:
1)przekazanie środków na rachunek bankowy Oszczędzającego lub innej osoby uprawnionej do otrzymania środków,
2)nabycie jednostek kategorii A w jednym z Funduszy.
2.W przypadku, gdy zwrot środków dokonywany jest w następstwie wypowiedzenia Umowy o prowadzenie IKE, o którym mowa w § 21 ust. 4 lub ust. 6, Fundusze przekazują środki na rachunek bankowy wskazany przez Oszczędzającego w Umowie o prowadzenie IKE. 
3.Jeżeli środki są zgromadzone na Rejestrach IKE w więcej niż jednym Funduszu, w celu realizacji dyspozycji, o których mowa w § 14–16a, wykonywana jest zamiana jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrach IKE w Funduszach do:
1)PZU Funduszu Inwestycyjnego Otwartego Stabilnego Wzrostu MAZUREK – w przypadku dyspozycji dokonania wypłaty transferowej oraz w przypadku dyspozycji zwrotu, zwrotu częściowego, wypłaty jednorazowej lub w ratach, składanych w trybie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
2)Funduszu wskazanego przez Oszczędzającego, w którym ma nastąpić nabycie jednostek kategorii A – w przypadku dyspozycji zwrotu, zwrotu częściowego, wypłaty jednorazowej lub w ratach składanych przez Oszczędzającego w trybie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2. 
4.Prawidłowo złożona dyspozycja, o której mowa w § 14–16a, oznacza złożenie kolejno zleceń zamiany określonych w ust. 3, zlecenia odkupienia jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrze IKE oraz – w przypadku dyspozycji składanej przez Oszczędzającego – odpowiednio zlecenia wymiany lub odkupienia jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrze Dodatkowym, zgodnie z warunkami określonymi w § 9 ust. 5–7. Dokonanie wyboru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest ponadto równoważne ze złożeniem zlecenia odkupienia jednostek uczestnictwa zapisanych na Rejestrach IKE oraz nabycia jednostek uczestnictwa kategorii A we wskazanym Funduszu. Przy realizacji tych zleceń Fundusze nie pobierają opłat manipulacyjnych.
5.Dyspozycja wypłaty, wypłaty ratalnej, zwrotu całości środków oraz wypłaty transferowej realizowane są w terminie nie dłuższym niż 14 dni, a dyspozycje zwrotu częściowego w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od:
1)złożenia przez Oszczędzającego dyspozycji zwrotu całości bądź części środków, wypłaty lub dokonania wypłaty transferowej,
2)dnia wskazanego przez Oszczędzającego w dyspozycji wypłaty ratalnej, jako dzień wypłaty danej raty, 
3)złożenia przez osobę uprawnioną dyspozycji wypłaty lub dokonania wypłaty transferowej oraz przedłożenia przez tę osobę:
a)aktu zgonu Oszczędzającego i dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby uprawnionej, albo
b)prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku oraz zgodnego oświadczenia wszystkich spadkobierców o sposobie podziału środków zgromadzonych przez Oszczędzającego bądź prawomocnego postanowienia sądu o dziale spadku oraz dokumentów stwierdzających tożsamość spadkobierców, 
chyba że Oszczędzający albo osoby uprawnione zażądają wypłaty w terminie późniejszym.
6.W przypadku, gdy Fundusz zawiesił odkupywanie jednostek uczestnictwa, a zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, wypłata lub wypłata transferowa następuje w terminie 14 dni od dnia wznowienia odkupywania jednostek uczestnictwa.”.

16.§ 20 otrzymuje brzmienie:

„§ 20.
Opłata dodatkowa

W przypadku złożenia w terminie 12 miesięcy od zawarcia Umowy o prowadzenie IKE dyspozycji wypłaty, wypłaty ratalnej, dyspozycji zwrotu całości środków zgromadzonych na Rejestrach IKE bądź dyspozycji dokonania wypłaty transferowej do innej niż Fundusze instytucji finansowej, Fundusze, ze zgromadzonych na Rejestrze IKE środków, pobierają opłatę dodatkową w wysokości 10% wartości odkupywanych jednostek uczestnictwa, nie mniej jednak niż 50 zł. Przez złożenie dyspozycji zwrotu całości środków zgromadzonych na Rejestrach IKE uważa się również wypowiedzenie przez Oszczędzającego Umowy o prowadzenie IKE w trybie określonym w § 21 ust. 4.”.

17.W § 21 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5.    W przypadku, o którym mowa w ust. 4, przyjmuje się, że termin wypowiedzenia Umowy o prowadzenie IKE rozpoczyna się w dniu następującym po upływie terminu na uzupełnienie wpłat. Fundusze dokonują zwrotu całości środków zgromadzonych na Rejestrach IKE przed upływem terminu wypowiedzenia.”.

Powyższe zmiany „Regulaminu prowadzenia indywidualnych kont emerytalnych przez fundusze inwestycyjne TFI PZU S.A.” wchodzą w życie z dniem 13 lipca 2009 r.

Zamknij