PZU prowadzi działalność ubezpieczeniową i dąży do ochrony interesów klientów. W codziennych wyborach i decyzjach biznesowych kierujemy się zasadami zarządzania konfliktem interesów, stale je monitorujemy i aktualizujemy. Mamy świadomość występowania w działalności biznesowej różnych form potencjalnego konfliktu interesów. Zwykle są to sytuacje, w których dochodzi – lub może dojść – do sprzeczności między:
Nasze działania opieramy na wzajemnym zaufaniu i przejrzystej komunikacji. Dokładnie analizujemy każdy przypadek konfliktu interesów, zgodnie z przyjętą kulturą compliance PZU, w myśl naszej wartości „jesteśmy fair”.
PZU przyjął szczegółowe regulacje, które dotyczą postępowania z prezentami. Aby zapewnić stosowanie dobrych praktyk i standardów rynkowych w tym zakresie, w Grupie PZU obowiązują jasne zasady przyjmowania i wręczania prezentów przez pracowników firmy. Przyjęcie lub wręczenie prezentu jest dozwolone wyłącznie w celu budowania relacji biznesowych lub w związku z okazaniem uprzejmości w relacjach z klientem lub partnerem biznesowym, jeżeli:
PZU jako świadomy uczestnik rynku finansowego wdrożył Program antykorupcyjny.
Program antykorupcyjny służy zachowaniu transparentności w relacjach pomiędzy PZU a partnerami biznesowymi PZU oraz ograniczeniu ryzyka korupcji. Dobre Praktyki Grupy PZU wraz z Programem, określają podstawowe standardy etyczne przyjęte w PZU. Przyczynić się one mają do budowy wzajemnego zaufania i szacunku pomiędzy PZU i partnerami biznesowymi PZU.
Dodatkowo Spółka przyjęła Politykę antykorupcyjną, której celem jest określenie standardów postępowania dla osób powiązanych z PZU oraz dla partnerów biznesowych, które służą budowaniu skutecznego systemu antykorupcyjnego w organizacji.
Certyfikacja PN-ISO 37001:2017-05
PZU SA i PZU Życie SA w roku 2023 uzyskały certyfikację Systemu Zarządzania Działaniami Antykorupcyjnymi zgodnie z normą ISO 37001, przyznaną przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
International Organization for Standardization (w skrócie ISO) to prestiżowa, międzynarodowa organizacja zajmująca się przygotowywaniem norm dla wyróżniających się pod tym kątem instytucji. Powstała w 1946 r. w Londynie, a w konferencji założycielskiej udział wzięło 65 delegatów z 25 krajów, w tym także przedstawiciele Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
Uzyskanie certyfikatu stanowi potwierdzenie zaangażowania Spółek w systemowe zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom korupcyjnym.
Korupcją jest bezpośrednie lub pośrednie żądanie, przyjęcie, udzielenie lub obietnica nienależnej korzyści majątkowej lub osobistej, w zamian za działanie lub zaniechanie określonego działania, w związku z pełnieniem funkcji w PZU.
PZU deklaruje, że prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa i w sposób uczciwy. Przeciwdziałamy wszelkim formom korupcji, na którą mogą być narażone działania, które realizujemy.
PZU umożliwia zgłaszanie zachowań mających znamiona korupcji w ramach funkcjonującego w PZU Systemu Zgłaszania Nieprawidłowości, o którym informacje znajdziesz tutaj.
Jakakolwiek postać lub próba korupcji, w tym szantaż czy przekupstwo oraz jakiekolwiek inne nielegalne praktyki, są niedopuszczalne w relacjach biznesowych z PZU.
Od partnerów biznesowych PZU oczekujemy przestrzegania zasad, które sami stosujemy.
W szczególności partner biznesowy PZU:
Celem wprowadzenia polityki outsourcingu w PZU SA oraz PZU Życie SA było wypełnienie wymogów, które wynikają z nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Wdraża ona do polskiego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego - Wypłacalność II. Polityka outsourcingu układa w nowy sposób proces zarządzania ryzykiem umów zawieranych z dostawcami, w zakresie czynności ubezpieczeniowych i czynności działalności reasekuracyjnej. Określa nowe zasady i nowe narzędzia zarządzania ryzykiem w umowach outsourcingu, a także zasady dotyczące outsourcingu wewnątrz Grupy PZU i zasady współpracy w tym obszarze z Komisją Nadzoru Finansowego. Wprowadzone rozwiązania mają na celu zapewnienie przestrzegania przez PZU wymogów prawnych i oczekiwań organu nadzoru. Regulacja służy zwiększeniu efektywności zarządzania ryzykiem outsourcingu.
Kodeks etyki reklamy w PZU ma na celu zapewnienie najwyższej jakości przekazu marketingowego PZU, z poszanowaniem interesu Klienta i innych uczestników rynku oraz zaufania, jakim darzą PZU Klienci.
Uwzględnia on wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego Zasady reklamowania usług ubezpieczeniowych.
PZU wdrożył System Zgłaszania Nieprawidłowości, który umożliwia pracownikom i podmiotom współpracującym z PZU zgłaszanie nieprawidłowości natury etycznej, w szczególności tych, które stanowią złamanie przyjętych w PZU standardów postępowania oraz działań niezgodnych z przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi.
System Zgłaszania Nieprawidłowości wspiera stosowanie w PZU standardów określonych w Dobrych Praktykach Grupy PZU.
PZU umożliwia zgłaszanie zachowań potencjalnie naruszających Dobre Praktyki Grupy PZU lub wymogi regulacyjne na adres: zareaguj@pzu.pl Zgłoszenie powinno być dokonane w dobrej wierze.
Ważne! Do zgłaszania ewentualnych skarg Klientów w procesach realizowanych w PZU służą odrębne adresy – tutaj dowiesz się jak możesz tego dokonać.
Zgłoszenia do Systemu Zgłaszania Nieprawidłowości mogą być anonimowe. Gdy zgłoszenie jest imienne, tożsamość zgłaszającego będzie traktowana zgodnie z zasadami poufności.
Dokonując zgłoszenia prosimy o: