Inne standardy przyjęte do stosowania przez PZU
Dobre praktyki spółek notowanych na giełdzie
Zbiór zasad ładu korporacyjnego oraz reguł postępowania, które mają wpływ na kształtowanie relacji spółek giełdowych z ich otoczeniem rynkowym.
Są one ważnym elementem budowania pozycji konkurencyjnej tych spółek i w istotny sposób przyczyniają się do umacniania atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego. Zasadom Dobrych praktyk spółek notowanych na GPW 2016 i regulacjom – które są z nimi związane – podlegają emitenci akcji dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym GPW.
Kanon dobrych praktyk rynku finansowego
Zbiór 16 zasad, które są uniwersalne dla całego rynku finansowego. Zbiór ten prezentuje podstawowe wartości i ideały etyczne, które przyświecają podmiotom finansowym – w szczególności w relacjach z klientami – ale jednocześnie pozostawiają organizacjom branżowym swobodę kształtowania szczegółowych zasad, specyficznych dla poszczególnych sektorów rynku. Dokument jest wynikiem współpracy trzydziestu organizacji zrzeszających:
- podmioty, które oferują produkty i usługi finansowe,
- organizacje i instytucje, które reprezentują interesy klientów,
- inne instytucje rynkowe,
przy udziale ekspertów ze środowiska akademickiego.
Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji finansowych
Zbiór zasad, które określają relacje wewnętrzne i zewnętrzne instytucji nadzorowanych, w tym:
- relacje z udziałowcami i klientami,
- ich organizację,
- funkcjonowanie nadzoru wewnętrznego oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych, a także organów statutowych i zasad ich współdziałania.
Komisja Nadzoru Finansowego uznaje, że Zasady ładu korporacyjnego powinny:
- być przyjęte przez instytucje nadzorowane,
- stać się istotnym dokumentem programowym w ich strategicznej polityce korporacyjnej oraz
- wpływać na kształtowanie właściwych zasad postępowania instytucji nadzorowanych.
Zasady dobrych praktyk ubezpieczeniowych
Dokument ten określa zasady społecznie odpowiedzialnego biznesu w zakresie postępowania zakładów ubezpieczeń w relacjach z klientami, pośrednikami ubezpieczeniowymi, organem nadzoru i Rzecznikiem Finansowym, mediami, a także w publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Poprzez stosowanie Zasad dobrych praktyk ubezpieczeniowych zakłady ubezpieczeń prowadzą systematyczne działania służące rozwojowi świadomości ubezpieczeniowej w społeczeństwie.
Zasady reklamowania usług ubezpieczeniowych
Zbiór zasad, który precyzuje oczekiwania Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie sposobu reklamowania usług przez zakłady ubezpieczeń, a także na rzecz zakładów ubezpieczeń.
Głównym celem opracowania tego dokumentu jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego i jego przejrzystości, budowanie zaufania do rynku finansowego, a także ochrona interesów uczestników tego rynku, w tym klientów zakładów ubezpieczeń.